Was de belgische marine in de twee wereldoorlogen actief?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wiki?!?!? https://nl.wikipedia.org/wiki/Marinecomponent_van_Defensie#Een_eigen_marine

Antwoorden (1)

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog deed de nood aan een Marine zich weer gevoelen. Met stukjes en brokjes ging men over tot de oprichting ervan. Zo werd naar aanleiding van het losbreken van de onbeperkte Duitse onderzeebotenoorlog, die zware verliezen toebracht aan de Geallieerden in 1917 besloten tot de oprichting van een bemanningsdepot te Calais op 5 mei 1917. Dit Depot moest een Staf omvatten samen met 2 compagnies zeelui en 1 peloton marineartillerie (400 man).
Het Belgische leger trekt beroepszeelui terug van het front en hergroepeert hen in het depot. Ze maken eerst deel uit van de bemanningen van het 6de Franse Mijnveegsmaldeel, gebaseerd in Calais. Daarnaast leveren ze ook de ploegen die de artilleriestukken bemannen aan boord van onze handelsschepen.

In totaal sterven 284 officieren & manschappen tijdens de Eerste Wereldoorlog, 160 anderen werden als vermist opgegeven.

Als de tweede wereldoorlog uitbreekt (Polen, 1939) wordt snel opnieuw een Marine opgericht. De belangrijkste taak is het vernietigen van mijnen in de territoriale wateren. In mei 1940 helpt de marine bij de evacuatie van de overgebleven troepen uit Duinkerke (operatie Dynamo). Talrijke militairen en burgers werken voor de Engelse Navy, en er wordt zelfs een Belgische sectie opgericht. Deze beschikt over eigen schepen.
fremar