Wat vind een middeleeuwer een goed verhaal?

Middeleeuwse teksten zijn heel anders dan verhalen die we nu hebben. Hoezo is dit? Hebben mensen uit de middeleeuwen een hele andere smaak dan wij hebben?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kijk maar eens een film van 10, 20 of 50 jaar geleden. Heel anders. Ook muziek is veel veranderd in relatief korte tijd.
Erna55
7 jaar geleden
Verhalen over liefde, misdaad en verraad worden ook nu veel geschreven.
Wat vind je zo anders aan de middeleeuwse verhalen ?

Het beste antwoord

Middeleeuwse verhalen worden nog steeds gelezen en gezien in film. Maar de teksten zijn anders omdat de verteltechnieken anders zijn. We zijn nu meer gewend aan flashback, flash forward, interne monologen, enz. Middeleeuwse toehoorders waren dit niet of in ieder geval een stuk minder.
Ik gebruik niet voor niets het woord toehoorders. Veel middeleeuwse teksten waren niet bedoeld om voor jezelf te lezen. Maar om naar te luisteren, soms ondersteund door muziek. Er zitten vaak technieken in als herhaling om het voor een luisteraar begrijpelijker te maken, maar ook om het voor de verteller makkelijker te maken.
Kun je een voorbeeld geven van een tekst die voor jou wat lastiger is?
Er zijn nog zoveel redenen te bedenken: fragmentarische overlevering, aanvulling door anderen, enz.
Maar een goed verhaal is voor een groot deel van de middeleeuwers een verhaal dat vooral goed verteld wordt door een verteller.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bovendien: Hoewel het heel moeilijk is om schattingen te geven, wordt wel aangenomen dat het aantal mensen dat kon lezen niet zo groot was. Waarschijnlijk wel het grootst in (vroeg) stedelijke omgevingen (Noord Italie / Vlaanderen) in de latere Middeleeuwen en bij de geestelijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

De mensen uit de middeleeuwen hadden nog niet de kennis, wetenschap en technologie die wij hebben. Als er nu iets gebeurt, ergens op de wereld, dan weten wij dat direct, compleet met beelden als het moet. In de middeleeuwen kwam het nieuws pas veeeeeeeel later, en dan ook nog zonder beelden.....
De middeleeuwers zouden de huidige verhalen ook wel goed gevonden hebben, als het maar gekund had.