Wat voor werk konden vrouwen doen in het oude Rome?

Voor Latijn doe ik een onderzoek naar het dagelijks leven van Romeinen. Nu vraag ik me dus af of vrouwen geld konden verdienen in het oude Rome. Konden ze bijvoorbeeld weefwerk verkopen? Of konden ze ook echte banen krijgen. Ik doe onderzoek naar alle lage van de samenleving, dus ik hoop een antwoord te kunnen krijgen voor slaven, lage burgers, gewone burgers en hoge burgers. Graag inclusief bronvermelding. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Amadea
7 jaar geleden
Dat weten wij net zo min als jij, want niemand van ons leefde in die tijd. Daarom zijn er boeken over geschreven, en die kan je in de bibliotheek bestuderen.
Erna55
7 jaar geleden
Lees "Een kroon van gras" of " Macht en liefde " Colleen McCullough.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amadea Mijn probleem is voornamelijk dat ik geen boeken of websites kan vinden met informatie over deze vraag. Daarom schakelde ik jullie hulp in, in de hoop dat iemand van jullie hier al eerder onderzoek naar gedaan had en toevallig nog wat boeken of websites kende

Antwoorden (2)

Geen, vrouwen werden nl gezien als dingen en het enige werk waar vrouwen aan konden doen in die tijd was het beroep van van prostituee. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar vrouwen werden gezien als inferieur ten opzichte van mannen en soms zelfs gevaarlijk en hadden als enige taak het baren van kinderen. Wel is het zo dat vrouwen meer rechten kregen naarmate het Romeinse Rijk evolueerden maar echt belangrijke beroepen mochten ze niet uitvoeren. Tot zover ik weet is er geen enkele vrouw die een ambt uitoefende of die in het openbaar een belangrijke functie uitoefende (behalve de ceremoniële functie van Vestaalse Maagd).
OPMERKING: ik schrijf nu wel over de bevolkingsgroep van de aristocraten. Over het plebs en de slaven ben ik nu niet bezig en is er veel speculatie aangezien Romeinse schrijvers ze niet belangrijk vonden. Ook moet je weten dat er in het Romeinse Rijk veel bevolkingsgroepen waren. De rechten van de vrouw verschilde van groep tot groep.
Ik raad je aan om naar de bibliotheek te gaan of te praten met iemand die er meer over weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op deze website http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/positie-vrouw-romeinse-rijk/ vind je deze informatie:

"Wat de rol van vrouwen precies was in het Romeinse Rijk, daar zijn de meningen over verdeeld. Enerzijds wordt beweerd dat vrouwen in het Romeinse Rijk overwegend een betere positie hadden in de samenleving dan vrouwen in andere gebieden, anderzijds wordt dit ontkracht. Wat was nu precies de positie van vrouwen in het Romeinse Rijk?

Positie van de arme Romeinse vrouw

Over de positie van arme vrouwen in het Romeinse Rijk is veel minder bekend dan over de positie van rijke vrouwen in het Romeinse Rijk. Wat er wel duidelijk is geworden door de werken van de klassieke schrijvers, is dat er een duidelijke rolverdeling was tussen man en vrouw. Binnen het boerenbedrijf bijvoorbeeld was de vrouw verantwoordelijk voor typische vrouwentaken. Denk hierbij aan spinnen, weven, kleine klusjes met betrekking tot de dieren, de moestuin onderhouden, kinderen verzorgen en het huishouden. De man was verantwoordelijk voor het zware werk, zoals bijvoorbeeld het land ploegen.

Rol van de welgestelde Romeinse vrouw

Er waren drie rollen waarin de welgestelde Romeinse vrouw bijdroeg aan het openbare leven. Zij kon als weldoener openbare bezienswaardigheden laten bouwen. Soms werd er in samenwerking met haar man of zoon bijvoorbeeld een amfitheater, een basiliek of een markthal gerealiseerd. Ten tweede kon de welgestelde Romeinse vrouw een priesteres zijn die aan het hoofd stond van de verering van vrouwelijke godinnen en/of keizerinnen. Tot slot kon zij een patrones zijn van een stad of vereniging, waarbij zij veel geld schonk aan deze instellingen. Het huishouden lieten deze vrouwen van hoge status over aan slaven."

Toegevoegd na 21 uur:
De bronnen waarop deze tekst is gebaseerd staan op de website http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/positie-vrouw-romeinse-rijk/. Via die bronnen kan je ook meer informatie voor je onderzoek vinden.
Antoni