Waarom werd de Sovjet-Unie opgericht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
ronron1212
8 jaar geleden
Rusland was altijd het rijk van de staar. Na een revolutie is de staar gedood.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.blikopdewereld.nl/geschiedenis/europa/rusland/797-deel-4a-de-geschiedenis-van-rusland-en-de-sovjet-unie Hier kun je er veel over vinden, maar wanneer je googled op geschiedenis sovjet-unie krijg je ook veel hits.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt Erna55 voor de link. Zij springen echter ook (net als veel andere sites) van 1920 naar 1922, terwijl ik de oorzaak zoek waarom er een verdrag wordt gesloten tussen de vier republieken.
Erna55
8 jaar geleden
In de periode 1920-1922 zijn de ( papieren ) voorbereidingen getroffen.
Vergelijk het dat wij in Nederland na de verkiezingen nog niet meteen een regering hebben, er wordt nog vanalles onderhandeld voordat er een regeerakkoord ontstaat.
Erna55
8 jaar geleden
De vier republieken waren degenen die zichzelf niet onafhankelijk hadden verklaard/ bevochten.
Dit staat in deel 4 b van de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor de informatie! Hier kan ik gelukkig wel wat mee :)

Het beste antwoord

De Sovjet-Unie ontstond door een fusie via de ondertekening in 1922 van een vredesverdrag nadat in 1921 een nieuwe revolutie van de arbeiders bloedig was onderdrukt.
In 1920 is er het einde van de burgeroorlog. De bolsjewieken accepteren de onafhankelijkheid van Polen, Finland en de Baltische staten.
Bij de vrede van Riga op 12 oktober 1920 werd er een definitieve grens vastgesteld.
De ontwikkeling van het communisme, de macht aan het volk, stond haaks op de gedachte dat de industrie genationaliseerd moest worden. Aan de ene kant werd de industrie snel genationaliseerd maar de partijdictatuur van het communisme stond de ontwikkeling van de arbeidersmacht van het volk in de weg. Er was een grote hongersnood in de gezamenlijke Russische raden (Sovjet is Russisch voor “Raad”.
De onvrede die enorme proporties aannam, voornamelijk ook door de grote hongersnood, leidde in de eerste week van maart 1921 tot een opstand in de marinestad Kronstadt. De Russische Revolutie veranderde volgens hen niets fundamenteels: de arbeiders werden nog altijd uitgebuit en onderdrukt. De Russische havenstad in de Finse Golf, Kronstadt, wordt door anarchisten vaak gebruikt als bewijs voor hun stelling dat marxisme niet fundamenteel anders is dan stalinisme.
Deze revolutie die begon in maart 1921 werd bloedig onderdrukt en in december 1922 door de bolsjewieken gewonnen.

Bij de gezamenlijke ondertekening van een verdrag door de vier Russische Raden (tussen vier Sovjets) nl.
de Russische Socialistische Federatieve Sovjetrepubliek,
de Transkaukasische Socialistische Federatieve Sovjetrepubliek,
de Oekraïense Socialistische Sovjetrepubliek en de
Wit-Russische Socialistische Sovjetrepubliek onstond de Unie van de Socialistische Sovjet Republieken, de USSR.

Het was juist vanaf deze tijd dat het anarchisme zich verbindt met de arbeidsbewegingen. Er worden termen gebruikt als anarch-communisme, communistisch anarchisme, sociaal-anarchisme, allemaal organisatievormen die de communistische leiders van de deelraden niet welgevallig zijn. Bij de Raden (de Sovjets) leeft de angst hun greep op de arbeiders te zullen verliezen en er steeds nieuwe georganiseerde revoluties zullen uitbreken.
Door het aangaan van deze fusie hoopte men het sterk opkomende anarchisme een halt toe te roepen. Ook toen gold al:
"Eenheid maakt macht" en "Eendracht maakt macht".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vier Sovjetrepublieken waren geen republiek op zich maar ontstaan door een samenvoeging van verschillende republiekenallen door annexaties hetzij via invallen door het Rode leger, hetzij door communistische revolutionairen. 1. Russische Socialistische Federatieve Sovjetrepubliek bestond uit delen van de Sovjet-Unie die onder controle stonden van het Bolsjewistisch Rusland. Zoals het Gouvernement Taurida dat na de oktober revolutie door de
etnische Krim-Tartaarse regering uitgeroepen werd als de Volksrepubliek van de Krim. In januari 1918 vielen de bolsjewiekse troepen binnen en werd de Taurida Socialistische Sovjetrepubliek opgericht.
In 1920 werd na de invallen van het Rode Leger het gedeelte op het Krimschiereiland onderdeel van de Krimse Autonome Socialistische Sovjetrepubliek, als onderdeel van de Russische Socialistische Federatieve Sovjetrepubliek.(Anders dan men wel eens suggereert, hoorde het schiereiland De Krim tot 1954 nooit bij Oekraïne.Tijdens het bewind van Chroesjtsjov werd De Krim in 1954 aan de Oekraïense Socialistische Sovjetrepubliek overgedragen, als vriendschapsgebaar tussen het Russische en het Oekraïense volk. Toen de vriendschap eindigde in 1991 bleef de Krim bij Oekraïne) 2. De Transkaukasische Socialistische Federatieve Sovjetrepubliek (TSFSR) ontstond in maart 1922 door de samenvoeging van de drie republieken Azerbeidzjan, Georgië en Armenië. Deze landen waren in 1921 door het Rode Leger veroverd en omgevormd tot sovjetrepublieken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3. De Oekraïense Volksrepubliek werd na de Februari-revolutie op 20 november 1917 gesticht en bestond uit de Oekraïense gebieden, die tot dan tot het Russische rijk behoorden. Op 18 april 1918 werd de Oekraïense Sovjetrepubliek aan de volksrepubliek toegevoegd. Op 4 januari 1919 volgde de hereniging met de Oekraïense gebieden die zich op 31 oktober 1918 hadden afgescheiden van Oostenrijk-Hongarije. 4. De Wit-Russische Socialistische Sovjetrepubliek werd opgericht op 1 januari 1919 en gevormd uit de Litouws-Wit-Russische Socialistische Sovjetrepubliek en de Tweede Poolse Republiek.
In 1915 werd Litouwen door Duitse troepen bezet. Tijdens de Russische revolutie werd op 16 februari 1918 de Litouwse staat uitgeroepen en werd door de Russische Bolsjewisten op 12 juni 1920 erkend.
Het grondgebied van Polen was verdeeld tussen Oostenrijk-Hongarije, Pruisen en Rusland (de Poolse delingen). Oostenrijk-Hongarije viel na de Eerste Wereldoorlog uiteen, de militair Józef Piłsudski greep zijn kans en verklaarde Polen onafhankelijk en noemde het de Tweede Poolse Republiek.
SimonV
8 jaar geleden
Nog net ruimte voor een plus.