Aan wie behoren de wrakken (en inhoud) van gezonken VOC-schepen toe?

Enige tijd geleden heeft de Spaanse Staat gelijk gekregen in een geschil met de Odyssey Marine Exploration. Het goud en zilver dat uit enkele Armada wrakken werd opgedoken behoort toe aan Spanje. Ik vraag me dan af hoe het zit met de wrakken en inhoud van Nederlandse VOC schepen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stilic, hir alvast een aardige informatieve website
http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2002-2003/40-jaar-onderwaterarcheologie-jagen-op-VOC-wrakken.html Men heeft met zo veel instanties te maken. Die vraag is niet te beantwoorden met zeg maar: een A4 tje
Antoni
8 jaar geleden
Ja, mij lijkt het feit dat de rechter hier een beslissing over moet nemen duidelijk te maken dat deze vraag niet zo maar te beantwoorden is. De rechter moet blijkbaar duidelijkheid geven in een onoverzichtelijke situatie, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Archeologen vinden dat de vindplaatsen zo min mogelijk opgegraven moeten worden, dat geldt ook voor schepen. Opgraven is vernietigen van het culturele erfgoed.
Men wil dus wachten op de ontwikkeling van non-destructieve onderzoeksmethoden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan heel divers zijn . Van de wetten Van het land in wiens wateren het wordt gevonden en hoe ver uit de kust . Dus hoe de wetten van het land in kwestie zijn . Vaak worden er vooraf afspraken gemaakt en licenties geregeld om te mogen zoeken of te bergen . En spontaan iets vinden is zeldzaam . Vaak gaan er jaren van speuren in archieven en bestuderen van stromingen aan vooraf .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is wel een wrakkenwet maar die is echt niet toereikend om toe te passen op het vinden van VOC-wrakken
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001963/1994-01-01
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Stilic, bedoel je de kwestie van de Spaanse galjoen San José?
Dat ging niet om de eigendomsrechten maar om de hoogte van het vindersloon.
http://www.zeilen.nl/nieuws/colombia-ontdekt-spaans-scheepswrak-met-miljardenschat/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rond 1800 heeft Nederland de failliete boedel van de VOC overgenomen en zij heeft daarbij als rechtsopvolger van de VOC ook de VOC-scheepswrakken “geërfd”. De Nederlandse Staat beschouwt deze wrakken als haar eigendom.

Het beste antwoord

De VOC-scheeepswrakken behoren al tot het Nederlands erfgoed.
In 2012 heeft de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de taak en middelen gekregen om zich actief op de wrakken in Nederlands Eigendom te gaan richten. Het programma richt zich vooral op erfgoedinstanties in andere landen. Zij zijn deelgenoot in het beschermen en beheren van de Nederlandse wrakken in hun wateren. Het beheer scheepswrakken in Nederlands eigendom richt zich op het wereldwijd beheer van alle VOC-, WIC- en Admiraliteiten wrakken. Sinds eind 2012 zijn er al diverse projecten gestart om dit erfgoed te behouden, bijvoorbeeld in Cuba, Brazilië, Japan, Australië en Sri Lanka. Bescherming van en onderzoek naar Nederlands Erfgoed buiten de Nederlandse wateren gebeurt in samenspraak met het land waartoe de vindplaats behoort. Dat betekent vaak dat er moet worden onderhandeld. Dit kan tussen twee landen onderling gebeuren of in een groter verband. In dit laatste geval ontstaan er grote internationale verdragen, zoals de ‘UNESCO Conventie voor Bescherming van Onderwater Cultureel Erfgoed ‘ uit 2001. In de zomer van 2011 bracht de Commissie advies uit aan staatssecretaris Zijlstra over de vraag of Nederland tot ratificatie van deze conventie zou moeten besluiten. Nederland zou hierover eind 2014 een besluit nemen.
De UNESCO-conventie voor de bescherming van onderwatererfgoed van 2001 is door het Koninkrijk der Nederlanden nog niet ondertekend. Wel heeft het Koninkrijk der Nederlanden zich gecommitteerd aan de annex bij dit verdrag. Daarin staan regels voor de omgang met erfgoed onder water.

Toegevoegd na 13 minuten:
De regels gelden overigens ook voor de West-Indische Compagnie schepen (WIC-schepen) en de Admiraliteitsschepen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Behalve de Unesco conventie is er nog het Gedeeld cultureel Erfgoed (GCE) –programma.
http://cultureelerfgoed.nl/dossiers/gedeeld-cultureel-erfgoed/programma-gedeeld-cultureel-erfgoed
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor wie iets wil weten over het leven aan boord van deze soort schepen
http://www.historien.nl/het-leven-aan-boord-van-een-wic-schip/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De VOC-scheepswrakken behoren al aan het Koninkrijk der Nederlanden.
Tot dit eigendom behoren ook de wrakken van de West-Indische Compagnie (WIC) en de verschillende Admiraliteiten.
De Nederlandse Staat beschouwt deze wrakken als haar eigendom. Rond 1800 heeft Nederland de failliete boedel van de VOC overgenomen en zij heeft daarbij als rechtsopvolger van de VOC ook de VOC-scheepswrakken “geërfd”.
Hoewel de eigendomssituatie van WIC schepen iets minder eenduidig is, kan ook voor deze wrakken worden aangenomen dat de Nederlandse Staat eigenaar is. Van de naar schatting honderden scheepswrakken, zijn er slechts circa 100 wrakken gelokaliseerd.
Dit eigendom brengt naast rechten ook verantwoordelijkheden met zich mee.
in 2002 is de ‘Scheepswrakkencommissie’ opgericht. Hierin bepalen het ministerie van Buitenlandse Zaken, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) en de Rijksvastgoeddienst (RVOB) samen wat er met Nederlandse historische wrakken moet gebeuren. Het ministerie van Buitenlandse zaken neemt deel, omdat de wrakken vaak in buitenlandse wateren liggen. OCW vanwege het cultuurhistorisch belang van de wrakken. En tot slot de RVOB, omdat het om bezittingen van de Nederlandse Staat gaat.
Nederland is naast het incidenteel vastleggen van eigendomsclaims en het verstrekken van bergingscontracten nauwelijks actief met deze eigendommen bezig geweest. De wrakken van de VOC, WIC en Admiraliteiten vertellen de verhalen van momenten uit de Nederlandse geschiedenis die bij velen tot de verbeelding spreken: de ramp van de Batavia, de zilvervloot van Piet Hein, de overwinning op de Engelsen door Michiel de Ruyter, enzovoorts. Binnen het Gedeeld Cultureel Erfgoed (GCE) nemen scheepswrakken een bijzondere positie in. Daar zijn richtlijnen voor vastgelegd in het ‘Interdepartementaal beleidskader voor Nederlandse historische scheepsvondsten en scheepsvindplaatsen in den vreemde’ (1999). Gedeeltelijk overgenomen uit E-Magazine Maritiem Programma, Jaargang 1, nr 1, oktober 2013