Toen het IOC in 1978 de organisatie van de Spelen van 1984 aan de orde stelde, had zich slechts één stad kandidaat gesteld: Los Angeles.

Dat kwam door het financiële debacle van Montreal in 1976. De bouw van de sportaccommodaties daar ging gepaard met stakingen, misrekeningen en schandalen. Het hoofdstadion werd zelfs onvoltooid opgeleverd. De tekorten waren enorm en de bevolking van de Canadese stad moest er nog vele jaren voor opdraaien. Ook was Montréal genoodzaakt het Olympische toernooiveld heel zwaar te bewaken, vanwege de Palestijnse inval in München - waar de vorige Spelen plaatsvonden.

Er viel voor het IOC dus niets te kiezen of te eisen, en Los Angeles maakte van dat feit gebruik om de Spelen geheel naar eigen inzicht in te richten. Voor het eerst kwam de organisatie in handen van particulieren (een consortium van zakenlieden) en niet in die van een stadsbestuur. Zo kwamen de Olympische Spelen in de greep van de professionalisering en met name in de combinatie televisie-commercie. Grote sponsors deden hun intrede en zouden niet meer van het toneel verdwijnen.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zomerspelen van 1984 waren de eerste Olympische spelen die niet werden georganiseerd door het bestuur van de organiserende stad maar door een consortium van zakenlieden die zich op grote schaal lieten sponsoren. Daarom spreekt men van de eerste commerciële OS.