Door wie werd apartheid "uitgevonden"?

Toegevoegd na 1 minuut:
Door wie werd het bedacht? De Engelsen? Nederlanders die daar waren? De witte Zuid-Afrikanen (en dus afstammelingen van de Nederlanders/Engelsen)...?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Apartheid was het officiële systeem van rassensegregatie dat tussen 1948 en 1990 in Zuid-Afrika en het huidige Namibië in werking was. Het woord apartheid betekent zoveel als "het verschillend zijn" en komt uit het Afrikaans en is als leenwoord in bijna elke andere taal onvertaald opgenomen. Het eerst bekende gebruik van het woord in deze betekenis was in 1919, tijdens een toespraak van Jan Smuts, de toenmalige eerste minister van Zuid-Afrika.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja goede referentie aan Smuts -- overigens een voormalige Boeren generaal in de boerenoorlog (1899-1902). Navrant genoeg wilden zowel Smuts als zijn Britse tegenhanger Lord Baden Powell (uitvinder van de concentratiekampen, al vulde men dat anders in dan de duitsers in WO II) beiden de Negers op een lager plan plaatsen dan de blanken. met alle verderflijke gevolgen van dien. (een plus)
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens kenden wel meer landen dit soort van segregatie obv ras/bevolkingsgroep (zoals de zgn Jim Crow-laws in de VS). Zuid-Afrika voerde het systeem gewoon extreem ver door.
corzijlstra
8 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord of gelezen, dat Hendrik Verwoerd de uitvinder van de apartheid was.
Het is ingewikkeld, aangezien apartheid een lange voorgeschiedenis heeft.

Het jaartal 1948 wordt meestal als begin van de apartheid genoemd, maar Zuid-Afrika had toen al een lang proces van rassendiscriminatie doorgemaakt. Zwarten werden altijd al als minderwaardig behandeld door de blanke kolonisten.

De eerste echte rassenwet was de Glen Grey Act van 1894, en deze werd ingevoerd door de Engelsman Cecil Rhodes. De komende jaren werden er meer rassenwetten ingevoerd, maar ik zou Jan Smuts zeker niet aanwijzen als uitvinder van de apartheid.

Het jaartal 1948 wordt meestal als begin van de apartheid genoemd. Dat jaar won de conservatieve Nasionale Party de presidentsverkiezingen, waarbij uiteraard alleen blanken konden stemmen. Het waren de ministers van de Nasionale Party die Zuid-Afrika omdoopten tot een ware apartheidsstaat. D.F. Malan legde de fundamenten en Hendrik Verwoerd voerde de meest hardnekkige wetten in. Saillant detail: Verwoerd was een Nederlander van geboorte.

Er is dus niet echt één uitvinder van de apartheid, omdat het een lang proces was met verschillende hoofdpersonen. Maar over het algemeen wordt de Nasionale Party en diens ministers aangewezen als de stichters van de apartheidsstaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+