Waarom deed Amerika mee aan de invasie van Europa tijdens de tweede wereldoorlog?

Waarom deed Amerika mee aan de invasie van Europa tijdens de tweede wereldoorlog? Amerika had de oorlog aan Japan verklaard en had zijn handen vol in de pacific. Maar waarom besloot Amerika zich te focussen op Europa?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

De voornaamste reden is, dat als er geen invasie in Normandië (alsmede de minder bekende invasies in Italië en Toulon) zou zijn geweest, dat Europa dan was bevrijd door de Sovjet-Unie.
Het is goed om te bedenken dat nazi-Duitsland is verslagen door de Sovjet-Unie, en dat de West-Europese landen weinig meer dan een bijrol speelden. Dat zie je duidelijk terug aan het aantal gesneuvelde Duitsers en Russen tov het aantal gesneuvelde Engelsen en Amerikanen.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Heb je wel eens gekeken hoe de russen de oorlog ingingen? slecht bewapend en slecht getraind. Kijk eens naar de Japanse doden en die van de Amerikanen en de Engelse die hebben anders wel op twee fronten gevochten. Dus je conclusie is wat zwak. De bewapening en de enorme vloot heeft de Engelse en de Amerikanen wel degelijk een grote rol laten spelen kijk naar noord Afrika kijk naar Siciliën en Italiën.
Los nog van normandien.
ronron1212
8 jaar geleden
Vergeet nog de enorme bombardementen op duitsland door de engelse en de Amerikanen.
corzijlstra
8 jaar geleden
In de winter 1941-1942 was de Slag om Stalingrad. Konden de Russen niet sneller opschieten om b.v. Auschwitz te bevrijden?
tinus1969
8 jaar geleden
@ronron12; het klopt dat de Russen in 1939 een waardeloos leger hadden; ze waren toen niet eens in staat om Finland te verslaan (met de aantekening dat Finland ook toen al wel Duitse steun kreeg) http://en.wikipedia.org/wiki/Winter_War.
Maar dat niets af aan het feit dat de Sovjet Unie daarna in no time een enorm en effectief leger opbouwde.
@corzijlstra: Je vergist je een jaar: Stalingrad was in de winter van 1942-43; het was een beslissende nederlaag voor de Duisters, waarbij het complete 6e leger werd vernietigd. Vanaf dat moment heeft de Sovjet-Unie diverse andere grote overwinningen behaald, zoals Koersk, voordat Berlijn werd veroverd (door de Sovjet-Unie, voor de goede orde, dus).
Het aantal doden was slechts een voorbeeld, de wikipedia pagina over de grote oostfront veldslagen (Stalingrad, Koersk, Leningrad, de Krim) geven veel meer inzicht. Overigens; het kan geen toeval zijn dat de Japanners capituleerden nadat de Sovjet-Unie de bezette Japanse gebeieden in China binnenviel en er meteen grote overwinningen behaalde (http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet%E2%80%93Japanese_War_%281945%29). Data zeggen alles: die inval viel samen met de atoombom op Nagasaki. Je mag zelf bedenken of het de atoombom of de Russische inval was, die Japan overtuigde dat men verloren had.
President Roosevelt was, anders dan het Amerikaanse congres, al in de jaren 30 van mening dat de VS zich actief moesten bemoeien met de ontwikkelingen in Europa en Azië. Hij werd daarin tegengehouden door het overheersende 'isolationisme' in het congres. Pas toen Japan Pearl Harbour aanviel verklaarde de VS Japan de oorlog. Merkwaardig genoeg reageerde Hitler daarop door de VS de oorlog te verklaren. Toen werd Roosevelt niet langer gehinderd door een isolationistisch congres en kon hij, ondanks de oorlog in Azië, ook troepen sturen naar Europa om Duitsland te verslaan. De VS focusten zich dus niet alleen op Europa maar hadden daar inderdaad wel belang bij de afloop vanwege de opmars van de Sowjet Unie richting Europa vanaf 1943.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Japan viel Pearl Harbor aan, een Amerikaanse legerbasis.
Doordat Japan bondgenoot was van Duitsland, wat betekende dat ze elkaar steunden, besloot Amerika om zich ook te bemoeien met Europa om zo de oorlog te stoppen, want Amerika lag zelf ook onder druk van Japan en Duitsland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onjuist. Japan en Duitsland hadden een verdrag dat voorzag in wederzijdse steun wanneer een van de partijen door een land zou worden aangevallen. In het geval Pearl Harbour was daarvan geen sprake dus Duitsland had geen verplichtingen naar Japan. En de VS hadden naar aanleiding daarvan al helemaal geen reden om Duitsland de oorlog te verklaren en deed dat dan ook niet.
Omdat Duitse onderzeeërs die voor de kust van Hawaï lagen een Americaans cruiseschip neerhalen.