Hoe is Menelaüs/Menelaos/Menelaus gestorven?

Informatie:

Menelaos (Oudgrieks: Μενέλαος), ook wel Menelaus (Latijn) of Menelaüs (Nederlands) is een figuur uit de Griekse mythologie en was een koning van Sparta.

Hij is een van de Atreïden of zonen van Atreus, en een broer van Agamemnon. Van zijn schoonvader Tyndareos had hij met de hand van Helena, de schone, ook het koningschap van Sparta gekregen. Helena baarde hem een dochter, Hermione genaamd.

Menelaos was dus ooit een van de vele vrijers van Helena geweest. Er waren toen zelfs zoveel vrijers dat Tyndareos een oorlog vreesde. Maar Odysseus, de listige, stelde aan Tyndareos een eed voor die alle vrijers moesten zweren, zodat zij de man die door Helena tot echtgenoot werd gekozen, zouden beschermen en helpen in tijden van nood. Iedere vrijer zwoer de eed en Helena koos Menelaos, omdat hij het meeste bood. Maar het huwelijk was maar van korte duur, want op een dag werd zij door de Trojaanse prins Paris geschaakt. Menelaos riep elke oud-vrijer van Helena toen op om mee te vechten in Troje, om deze schande ongedaan te maken en zijn eer te wreken.

Dit was het begin van de Trojaanse oorlog.

Ik vind het nergens...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

In hoofdstuk vier van de Odyssee wordt Menelaüs beloofd dat hij door de goden naar de Elyseïsche velden zal worden gebracht, daarna wordt er niet veel meer over hem bericht.

"As for your own end, Menelaus, you shall not die in Argos, but the gods will take you to the Elysian plain, which is at the ends of the world. There fair-haired Rhadamanthus reigns, and men lead an easier life than any where else in the world, for in Elysium there falls not rain, nor hail, nor snow, but Oceanus breathes ever with a West wind that sings softly from the sea, and gives fresh life to all men. This will happen to you because you have married Helen, and are Jove's son-in-law.'

De kans dat hij in zo'n paradijs een onnatuurlijke dood is gestorven lijkt me klein.