Wat heb ik in mijn tuin een waterput of ingang van iets?

We waren van de week de bomen aan het kappen van ongveer 40 jaar oud toen zagen we een paar rare dingen zoals een ijzeren parasol houder ofzo iets... en 2 van die beton staalen haaken een beetje verstopt onder het zand waarmee je iets kan open trekken denk ik zie foto een week later is er een graaf machine geweest voor de bomen te verwijderen wortel en al toen kwamen we een put onder de grond tegen 50 cm diep en ongeveer 120 breed zie foto verder niets aan gedaan pas later uitgegraven alle bomen zijn verwijderd en ik wil een paar stukkende tegels verwijderen onder de tegel lag een stukje appart verroest ijzer en een echte luiken opener ben verder gaan graven tot 40 cm diep en kwam een pad van tegels tegen iets het pad is 1 meter lang en 1 meter breed ongeveer zal ik hier onder deze tegels verder graven of is dat tijd verspilling.. die put vond ik wel intressant dus die heb ik uit gegraven ongveer 1 meter diep verder kon ik niet zat tegen gestort beton aan zou dit een ingn kunnen zijn wat kan dit allemaal zijn het is in ijmuiden zou het iets met een bunker te maken hebben?

Toegevoegd na 11 minuten:
De mensen die hier woonde zijn overleden en hebben 30 jaar niets meer aan die tuin gedaan alleen op die plek waar onder de grond tegels liggen daar was het een beetje netjes onderhouden.

Picture for question
9 jaar geleden
1.9K
Poet
9 jaar geleden
Het lijkt op iets uit de oorlog. Verstopplaats? Onderduik? Schuilplaats? Je kunt de gemeente bellen hiervoor. Gemeentearcheoloog of zoiets
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan van alles zijn! Spannend.
Ik zou inderdaad contact op nemen met de gemeente om navraag te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
met de kans dat je maanden niet in je eigen tuin mag komen.
Poet
9 jaar geleden
Misschien kun je het bunkermuseum bellen om te vragen of er daar iemand verstand van heeft.Die weten daar alles over de Tweede Wereldoorlog in / rond IJmuiden: Telefoon : 06-26.21.86.91
http://www.bunkermuseum.nl/?a=museum
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft er niet gewoon een (verwijderde) olietank in de tuin gelegen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een ijs kelder !??! Heeft daar vroeger ook een groot oud huis gestaan . Die hadden vaak een ijs kelder op het landgoed . Dus in de winter als het vroor werd er water bevroren dan in de kelder gestapeld door het was het super geïsoleerd dan hadden ze nog ijs tot zelfs in september november . Juist van wegen die toch wel grote trap doet me daar aan denken . In de duinen in Wassenaar heb ik die ook aan getroffen en toen zei men dat zijn ijs kelders ??? Tja ?
JJans
9 jaar geleden
Compris dat zou best kunnen met die parasol houder misschien maar die betonnen put is iets heel anders of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Begin eens te scheppen tot een meter of vier diep en kijk waar je op stuit. Stop onmiddellijk zodra je een rode puntmuts ziet verschijnen. Het is heel goed mogelijk dat daar aardmannetjes zitten en die zijn gek op zulke putten, zeker als ze eruit bevrijd worden. Als het zover is gaan ze als razenden tekeer. Zelf maakte ik het mee, dat zij alle 30 jaar oude walnotenbomen uit mijn tuin hebben omgezaagd om de noten te plukken. Daarna doken zij de oude waterput weer in. Ze zijn zogezegd onverbeterlijk. Kom er niet aan, is eigenlijk de beste raadgeving.

Antwoorden (1)

Dit is een onderduik plaats uit de wo2