Beste, ik ben op zoek naar info over de organisatie van la Force Publique in Congo en van het leger in Suriname rond wo2. Kunnen jullie mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
http://www.tweede-wereldoorlog.org/suriname-in-wo2.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er niets in google te vinden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar dat gaat dan meer over de economische activiteiten en het verloop van de oorlog in de koloniën

Antwoorden (1)

ik zal beginnen met het leger van Suriname ten tijden van de tweede wereld oorlog
Suriname was toen een Nederlandse kolonie.
het koloniaal leger daar hete: troepen macht in surfnamen afgekort TRIS
het heeft nooit een belangrijke rol in de geschiedenis gespeeld behalve bij de oprichting in Nederlander in 1814 toen heeft het een bescheiden rol gespeeld in de de slag om waterloo.
na de onafhankelijkheid van Suriname werd de TRIS opgeheven
De Force Publique of Openbare Weermacht daar in tegen heeft een heel belangrijke rol gehad in zowel de eerste als de tweede wereldoorlog.
maar ik begin bij het begin
de FP ( afkorting ) was het koloniaal leger en politie macht van de Congo vrijstaat en later van Belgisch Congo.
de Congo vrijstaat was privé eigendom van de Belgische koning leopold de tweede.
maar omdat de Belgische koning zoveel wan daden liet uitvoeren dat zelfs de Britten er wat van zijden heeft de Belgische regering besloten om in 1908 het gebied over te kopen van de koning
want de koning had in ongeveer 30 jaar bijna 30 miljoen mensen laten omkomen.
na de over namen van de regering hete de Congo vrijstaat Belgisch Congo.
in de eerste wereld oorlog heeft de FP een enorme bijdragen geleverd met succes om samen met de Britten duist oost Afrika in te nemen.
in de tweede wereld oorlog heeft de FP er voor gezorgd dat Ethiopië niet door de italianen werd verovert
na de onafhankelijkheid van Congo werd de FP opgeheven