Kort door de bocht gezegd : ja.

Berlijn werd na de oorlog verdeeld in 4 sectoren: USSR, USA, Groot-Brittannië en Frankrijk.

De Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk zouden het westelijk deel van Duitsland bezetten en de Sovjetunie het oostelijk deel. Ook Berlijn zou verdeeld worden: West-Berlijn kwam in handen van de Amerikanen, Britten en Fransen en Oost-Berlijn werd bezet door de Sovjets.

Door de Berlijnse Muur, 13.08.1961-09.11.1989, kwam het tot Oost- en West-Berlijn. Oost was Russisch en West was westers, lees Amerikaans omdat de USA de grootste, machtigste partij van de drie was.

De Berlijnse Muur stond op 13 augustus 1961 en viel op 9 november 1989.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dankjewel!
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik dacht, dat de 3 sectoren in West-Berlin ongeveer even groot waren. Hoe kan het dan, dat West-Berlin Amerikaans was en niet Frans of Engels?
Maar werd West-Berlin dan niet vanuit Bonn bestuurd?

Andere antwoorden (2)

Deels. West-Berlijn was opgedeeld in sectoren voor de VS, Brittannië en Frankrijk (dus de belangrijkste geallieerden van het westen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dankjewel maar hoe zat het met oost-berlijn daar was de Sovjet-unie toch de ''baas'' ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! Oos-Berlijn was van de Sovjets
in theorie niet maar in praktijk wel
werst Duitsland en west Berlijn waren in 4 sectoren verdeelt
namelijk een sector voor de sovjet unie ( oost Berlijn en oost Duitsland ) een voor de VS. en een voor Frankrijk en groot Brittannië
maar omdat de VS. door de tweede wereld oorlog veel macht had over Frankrijk en groot Brittannië werd west Berlijn en west Duitsland in praktijk geregeerd door een pro Amerikaanse regering
die macht die de VS. had over Frankrijk en groot Brittannië kwam door de Marshallhulp, beide landen hebben veel geld van de VS. gekregen en dus hadden ze ( en hebben ) grootte schulden bij de VS. dat maakt ook dat de VS. heden ten dagen nog steeds de grootste dienst uit maakt in het westen.