Welke taal spraken ze in Noord Italie in de hoge middeleeuwen?

spraken ze gewoon een oude variant van het Italiaans of een andere taal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het Italiaans ontwikkelde zich in de loop van de middeleeuwen uit het Latijn, dat in Italië als schrijftaal veel langer gehandhaafd bleef dan in bijvoorbeeld Frankrijk.
Bij de totstandkoming van het geschreven Italiaans heeft het Toscaanse dialect uit de veertiende eeuw een belangrijke rol gespeeld. Dat kwam vooral door het literaire genie Dante, die de uitdrukkingsmogelijkheden van het door het volk gesproken Italiaans verruimde.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus Dante gebruikte gewoon Toscaans?
Amadea
10 jaar geleden
Hij voegde Toscaanse woorden aan de uit het Latijn ontwikkelde Italiaanse woordenschat toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt