communistische staatsgreep in Praag, wie zijn de communisten?

ik ben aan het kijken op een pagina over de koude oorlog en kom dit tegen:
Een communistische staatsgreep in Praag was in 1949 voor de VS aanleiding om de NAVO op te richten als alliantie tegen de Sovjet-Unie.
uit welk land komen de communisten, wie zijn de communisten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Het communisme, zoals jij dat bedoelt, vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw in Rusland/de Sovjetunie, maar in de 18e eeuw bestond het ook al.

De Praagse Coup was een onvoorziene en ongeorganiseerde communistische machtsovername in 1948 in Tsjecho-Slowakije, die een schokgolf door de Westerse publieke opinie deed gaan vanwege het gemak waarmee de communisten de macht overnamen.

Tsjecho-Slowakije was na de Tweede Wereldoorlog een democratisch geleid land dat binnen de invloedssfeer van de Sovjet-Unie lag. De overheid had een zeer antiwesters karakter door de slechte ervaringen met de westerse wereld vlak voor de Tweede Wereldoorlog.

De gevolgen van de oorlog, de economische crisis en de hongerwinter van 1947 dwongen de coalitieregering van Tsjecho-Slowakije om voedselsteun te vragen aan de Verenigde Staten. De Verenigde Staten ging hiermee akkoord op voorwaarde dat Tsjecho-Slowakije uit de invloedssfeer van de Sovjet-Unie zou gaan en zijn anti-westerse houding zou laten varen. De populaire communistische partij (KSČ) kon hier niet mee akkoord gaan en weigerde de voedselhulp.

In een poging om de president tot vervroegde verkiezingen te dwingen, namen twaalf niet-communistische ministers ontslag. De president durfde het evenwel niet aan om vervroegde verkiezingen uit te schrijven en verving eenvoudigweg de afgetreden bewindslieden door twaalf communistische en socialistische ministers. Zo kreeg de Tsjecho-Slowakije communistische partij ineens alle macht in handen.

Deze omwenteling van een democratische meerpartijenstelsel naar een de facto eenpartijstaat (alleen de minister van buitenlandse zaken en de president waren geen communisten) onder leiding van de communistische partij, staat bekend als de Praagse Coup.

Komunistická Strana Československá (KSČ), de Communistische Partij van Tsjecho-Slowakije, was een Tsjecho-Slowaakse politieke partij tussen 1921 en 1992.

De Tsjecho-Slowaakse Communistische Partij (KSČ) werd in 1921 opgericht door Tsjecho-Slowaakse communisten. Enkele van hen, zoals Klement Gottwald, waren communist geworden tijdens hun verblijf in de Sovjet-Unie.

De KSČ zat van 1945 tot 1948 in de democratische regering. In 1946 werd partijvoorzitter Klement Gottwald minister-president.

Op 9 mei 1948 pleegde de KSČ een staatsgreep en kort daarna werd Gottwald president van de republiek en voerde een nieuwe, communistisch georiënteerde grondwet door. Onder Gottwald (1948-1953) was Tsjecho-Slowakije een stalinistisch land.
Antoni