Hoe liep de Berlijnse muur precies?

Is daar een kaart van?
Eigenlijk begrijp ik er helemaal niets van, de muur liep toch niet helemaal rondom Oost-Berlijn? En Berlijn lag helemaal in het Oosten van Duitsland. Dan konden de mensen toch gewoon om die muur heen lopen naar West-Berlijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaa dat dacht ik dus ook. Goede vraag. Ben benieuwd naar het antwoord!

Het beste antwoord

De muur om West Berlijn zag er zo uit:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karte_berliner_mauer_de.jpg

West Berlijn was dus volledig afgesloten van de DDR en Oost Berlijn. Om heel West Berlijn liep een muur, dus er was geen kwestie van er omheen lopen. De stad was rondom afgesloten.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hij liep helemaal om west berlijn, zoek maar op in google berlijnse muur kaart. Daar staan allemaal kaarten hoe het was
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Berlin lag in oostduitsland.de muur liep ongeveer dwars door de stad en verdeelde die in twee helften.de linker helft was westberlijns grondgebied en was met een heel lange weg,een corridor,verbonden met westduitsland.die weg liep dus vanuit westdl.,door oostdl,naar het westelijke deel van berlin.de weg was oostduits grondgebied.beetje duidelijk hoop ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
in oostberlin was dus een eiland welk westduits grondgebied was.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hm.. dat van die weg wist ik niet. Dat maakt het alleen maar interessanter.
Dus die weg naar West-Duitsland liep dus helemaal dwars door oost-Duitsland, dat moet dus betekenen dat daar ook om de 100 meter ofzo bewakers stonden?
niko
10 jaar geleden
langs de weg waren wachttorens.op parkeerplaatsen stonden mobiele brigades .de hele rit van westdl. naar westberlin werd je in de gaten gehouden.zelf heb iik op deze weg gereden en een bekeuring gekregen.weet nu nog niet waarom.maar 50 west mark.was de boete.ik heb de bekeuring nog steeds bewward.