Sinds wanneer bestaat het fenomeen bibiotheek en waar is het begonnen?

Met bibliotheek bedoel ik dat iemand of een instantie een omvangrijke collectie boeken in bezit heeft en deze tegen een (kleine) vergoeding uitleent aan anderen. Sinds wanneer bestaat dit?

Ik vraag me ook af of dit ergens op de wereld is begonnen en door anderen is overgenomen of dat het op verschillende plaatsen is "uitgevonden".

10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bibliotheken bestaan zolang de mens kan schrijven. Vermenigvuldigen was kostbaar en tijdrovend, daarom waren kleitabletten en papyrusrollen centraal beschikbaar. Waarschijnlijk begon men ermee in tempels om religieuzen te onderwijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bibliotheken zijn bijzonder oude instellingen. Er bestonden al bibliotheken in het oude Soemeriers (4e millenium v. Chr) en ook in het oude Egypte waren er bibliotheken. Ook de latere Assyriërs en Babyloniërs legden bibliotheken aan waarvan gedeeltes zijn teruggevonden en vertaald.

De eerste openbare bibliotheek in Utrecht fungeerde in het begin voornamelijk als een ruimte om werklui van de straat te houden. Er werd koffie geschonken, er konden kranten gelezen worden en mensen speelden er een spelletje of aten er hun boterhammen. Pas rond 1908 werd er begonnen met het uitlenen van boeken en tijdschriften.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De een van oudste bibliotheken is die in alexandrie. Maar om te weten hoe oud bibliotheken zijn, moet je zelf bepalen wat volgens jou onder bibliotheek valt.