Waarom aanbidden christenen het kruis waar Jezus aan gemarteld zou zijn.

waarom aanschauwen ze zijn dood als heilig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ze zien zijn dood als de verlossing van hun zonden. Immers, de marteling & het sterven van Christus was nodig om de zonden van de mensheid vergeven te krijgen. Daarom worden de middelen die Christus beroert heeft gezien als heilig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze aanbidden het kruis niet als artefact, maar wat het symboliseert. In het christendom symboliseert het kruis de overwinning van Jezus over de dood, omdat christenen geloven dat Hij door te sterven zelf de straf op de zonde van de mensen genomen heeft. En door na drie dagen op te staan uit de doden de zonde en de dood overwonnen heeft. En dat iedereen die Jezus aanvaardt als de zoon van God (zoals Hij zich in de Bijbel bekend maakt) aanspraak mag maken op diezelfde verlossing van zonde. Ook lijden, verzoening en verlossing worden door het kruis gesymboliseerd. Katholieken en orthodoxe christenen maken vaak het kruisteken, een geloofsuiting die al in de vierde eeuw na Christus bestond.
Bronnen:
AWM
14 jaar geleden
In de vierde eeuw bekeerde de heidense keizer Constantijn zich tot het afvallige christendom en hij begon het kruis te promoten als symbool van het christendom.

Wat Constantijns motieven ook zijn geweest, het kruis had niets te maken met Jezus Christus. Het kruis is zelfs van heidense oorsprong.

Een katholieke encyclopedie erkent: „Het kruis komt zowel in voorchristelijke als in niet-christelijke culturen voor” (New Catholic Encyclopedia).

In diverse andere gezaghebbende bronnen wordt het kruis in verband gebracht met natuuraanbidding en heidense seksriten.

Waarom werd het gebruik van dit heidense symbool dan gestimuleerd? Kennelijk om het voor heidenen makkelijker te maken het ’christendom’ te aanvaarden.

Als uw meest geliefde vriend op valse beschuldigingen geëxecuteerd zou zijn, zou u dan een afbeelding maken van het terechtstellingswerktuig (zoals de lus van het touw waarmee de beul hem had opgehangen of een elektrische stoel of het geweer van een vuurpeloton waarmee het dodelijke schot was gelost) en die replica dan kussen, er kaarsen voor branden of ze om uw hals dragen als een heilig ornament?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal +1. en sterker nog, is Jezus wel aan een kruis gestorven? „Kruis”: „Oorspronkelijk had het Griekse woord stau′ros betrekking op een puntige, verticale houten paal, die stevig in de grond was bevestigd. . . . Ze werden in rijen naast elkaar gezet als omheinende of beschermende palissade rond nederzettingen, of ze werden afzonderlijk opgericht als martelwerktuig waaraan ernstige wetsovertreders in het openbaar werden gehangen om te sterven (of, indien zij reeds gedood waren, om hun lijken grondig te schande te maken).”
de Romeinen gebruikten inderdaad een terechtstellingswerktuig dat in het Latijn crux heette. En toen de bijbel in het Latijn werd vertaald, werd dit woord crux gebruikt als weergave van stau′ros. Omdat het Latijnse woord crux en o.a. het Nederlandse woord kruis op elkaar lijken, veronderstellen velen ten onrechte dat een crux in alle gevallen een paal met een dwarsbalk was. The Imperial Bible-Dictionary zegt echter: „Zelfs onder de Romeinen schijnt de crux (waarvan ons woord kruis is afgeleid) van oorsprong een rechtopstaande paal te zijn geweest, en dat is altijd het voornaamste deel gebleven.”
Mensen aanbidden een martelwerktuig wat ook nog eens in een verkeerde vorm wordt weergegeven.
Door Zijn dood is de mensheid verlost. Hij is gestorven voor onze zonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig mensen weten wel niet waarom hij moest sterven.
Het heeft te maken dat God zich ook aan zijn wetten houd.
Oog voor oog ,tand ....leven voor leven. Adam had zijn eigen volmaakt menselijk leven verkocht aan de dood.
Geen enkele mens kon geen volmaakt menselijk leven daar tegenover stellen.
Jezus kon dit wel!.
"Waarom aanbidden christenen het kruis
waar Jezus aan gemarteld zou zijn."

Omdat vele christenen geloven,
dat Jezus, voor een ieders zonden,
aan het kruis, als 'een schuldoffer',
zou zijn gestorven.

De Bijbel zegt daarover het volgende:

"Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen;
Hij heeft Hem krank gemaakt;
als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben,..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen rooms katholieken aanbidden zijn kruis.

volgens de Bijbel mag je niet eens materie aanbidden.
Dus het is eerder eren of herdenken.
Jezus is gestorven voor ONS.
en sommige christenen worden eraan herinnert als ze hem aan de kruis zien hangen.