Kan ik erachter komen wie er tijdens de tweede wereldoorlog in mijn huis woonden, zo ja, hoe?

Ik ben benieuwd wat er gebeurd is, of er überhaupt iets gebeurd is waar ik woon. Ik wil graag weten of er mensen uit mijn huis weggevoerd zijn, er Duitsers gewoond hebben, of dat er mensen ondergedoken waren. Weet iemand of deze gegevens er zijn, en of ik deze in mag zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb ik ook al overnagedacht, maar als je in een 'nieuwe wijk' woont, of sowieso een wijk die er nog niet was toen woonde er natuurlijk ook niemand.
Als de wijk al wel bestond denk ik dat de gegevens bij de gemeente zijn..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn wijk stond er wel al haha anders zou het een beetje lastig worden, het is een huis uit 1930

Antwoorden (3)

Ga eens naar het stadsarchief van de betreffende gemeente. Daar is vaak veel te vinden over de geschiedenis van allerlei panden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ga ik eens proberen, ik ken de mensen van het archief hier wel goed omdat ik er twee keer stage gelopen heb. Dus dat levert misschien wel iets op!
Als het joden waren die waren weggevoerd dan kun je dat hier vinden: http://www.joodsmonument.nl/?lang=nl (typ je woonplaats of adres in het zoekscherm in).

Hier de uitleg van al die kleurtjes: http://www.joodsmonument.nl/page/274281
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier zat gelukkig niets bij!
Volgens mij is Het Kadaster de centrale bron waaruit valt af te leiden wie de eigenaar is (geweest) en wie de gebruiker(huurder/bewooner/pachter of wat dan ook van welk soort pand geweest is. Ik neem aan dat u bedoelt het pand waarin u nu woont? Ga dan naar het kadaster van uw gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord, ik a het daar zeker proberen!