Hij heeft er gewoond.

Wikipedia:
De Dom van Aken is nog steeds het meest opmerkelijke gebouw van de stad en maakt deel uit van de palts van Karel de Grote. De Aula Regia in de palts werd vele malen verbouwd en vormt nu het stadhuis van Aken (met Granusturm). De centrale cour van de palts is nog steeds herkenbaar als het plein het Katschhof tussen beide gebouwen. De dom was gedurende 400 jaar de grootste kerk ten noorden van de Alpen. De tombes van Karel de Grote en Otto III zouden zich in deze kerk bevinden, hoewel ze bij recent archeologisch onderzoek niet werden terug gevonden. Ook worden hier de relieken bewaard die Karel de Grote in 799 ter inwijding van zijn koninklijke kapel (paltskapel) vanuit Jeruzalem zou hebben laten overbrengen: de windselen van het Kind Jezus, het lendendoek van Jezus Christus, het kleed van de Maagd Maria en het doek waarin het hoofd van Johannes de Doper gewikkeld zou zijn geweest.
10 jaar geleden
De Keizer trok altijd van stad naar stad, hij woonde nergens permanent in zijn rijk ; in Aken had hij de Paltz, hij sprak er recht en deed er dus zijn regeerwerk om het zo te zeggen. Daarna trok hij weer verder naar een andere domstad. De Dom in Aken is natuurlijk van groot belang, staatkundig en bouwkundig; je kunt er nog zijn zetel zien, onder andere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles. Zie de ontstaansgeschiedenis van het Heilige Roomse Rijk(wikipedia)