Wat gebeurde er in Nederland tijdens de tijd van toetanchamon en de piramides?

Eigenlijk staat in de geschiedenis boeken alleen maar geschreven over de piramides in die tijd. Maar wat gebeurde er in die tijd in Nederland en Europa en wisten wij van Egypte af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Toetanchamon leefde tijdens de 18e Dynastie, 1333-1323 voor onze jaartelling. Nederland zat toen in de Bronstijd. Men had toen geen enkel benul dat de Egyptenaren überhaupt bestonden. (Handels)reizen vonden voornamelijk plaats binnen Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(handels)reizen? Werkelijk? Als er al gereisd werd was dat gewoon om een nieuw gebied te zoeken om je te vestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet mee eens Pelle. Van wikipedia: Zo was er, getuige de vondsten, duidelijk meer sprake van bronsgieten in Drenthe dan in de rest van Nederland. Mogelijk kwam dit doordat er een pan-Europese handelsweg liep over de Drentse heuvelrug naar de barnsteenrijke Oostzeekust. (...) De grondstoffen voor brons, koper- en tin-erts, komen namelijk niet voor in Nederland. Al het brons moest dus worden geïmporteerd. Veel geschikte ruilmiddelen waren niet aanwezig. Mogelijk werden barnsteen en zout als ruilmiddel gebruikt. Deze werden dan geruild tegen kant-en-klare producten of tegen bronsschroot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel scout, ik geloof er inderdaad ook niets van.
Nederland zat indertijd in de prehistorie, wat inhoud dat er geen geschreven bronnen over zijn. Wel zijn er archeologische vondsten gedaan. Hieruit blijkt geen enkel contact met Egypte. Een ander punt wat dat aantoont, is dat de kennis in het Griekse en Romeinse Rijk over de Lage Landen heel erg klein is. Bovendien kwam deze kennis pas later. Als er al eerder contact was geweest, hadden de Grieken en de Romeinen, die tenslotte wel veel contact hadden met Egypte, wel meer van hen geweten.

In Nederland was wel leven, er waren ook wel mensen, maar deze leefden in een stammenverband. Nederland was een getijdengebied, waardoor het land dan weer eens wat groter was, dan weer eens wat kleiner. Veengebieden en dergelijke, zijn niet heel goed bestand tegen de zee. De hogergelegen gebieden (Drenthe, Veluwe, Limburg) waren logischerwijs meer bewoond.