Wat heeft 'De Dokwerker' precies met de Februaristaking te maken?

Ik snap het verhaal ongeveer maar kan iemand een ietwat gedetailleerde versie van het verhaal geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De dokwerker stond symbool voor een potige onverzettelijke kerel, wat heel mooi wordt gesymboliseerd door het beeld wat een krachtige uitstraling heeft en symbool staat voor de onverzettelijkheid die de Amsterdamse bevolking had en toonde bij de februaristaking, de opstand van het volk tegen de autoriteiten bij de razzia's die tegen de joden werden gehouden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een dokwerker was een onverschrokken havenarbeider
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
min is echt on te recht +
Ceeve
11 jaar geleden
was mijn idee ook, bedankt, maar als die minner nou eens duidelijk maakte waarom die min wordt gegeven maar het -(en) gebeurt bijna altijd anoniem
Op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam staat de Dokwerker, een sculptuur van Mari Andriessen. Deze werd in 1952 door koningin Juliana onthuld, ter herinnering aan de staking op 25 februari 1941. Een bevriende timmerman stond model voor Andriessens verbeelding van de onverzettelijke arbeider. Toen het gipsmodel gereed kwam in maart 1952 was deze timmerman in de ogen van zijn maker 'De Dokwerker' geworden.
Amadea
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
min is echt on te recht +