Niet. Japan heeft gecapituleerd op 15 augustus 1945 na Hiroshima en Nagasaki en automatisch gingen ze toen dus ook uit Nederlands-Indië.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was het maar zo dat ze daarna automatisch Nederlands-Indië uit gingen. Aanvankelijk bleven ze! Ze werden in plaats van bewakers om de gevangenen (veel vrouwen en kinderen, mannen waren afgevoerd naar Birma voor de spoorlijnaanleg aldaar) binnen het kamp te houden, beveiligers om deze mensen te beschermen tegen sommige zeer enthousiaste vrijheidsstrijders die alle blanken Indonesië uit wilden uhhh hebben. Een heel vreemde gewaarwording voor veel mensen, zo heb ik van de 4 vrouwen die ik ken en die dit alles mee maakten mogen vernemen! Pas na enige weken namen wat (erg weinig! waardoor nogal wat rottigheid gebeurde) Britse soldaten de beschermingstaken van de Japanners over en werden zij naar hun vaderland verscheept.
Sterker nog, de Japanners zijn nog geruime tijd gebleven tot er uiteindelijk Engelsen kwamen. Tot het eind van de oorlog hielden zij de (al dan niet Nederlandse) gevangen gevangen, daarna werden zij volgens de vredesvoorwaarden verplicht hen te beschermen tegen de lokale bevolking. Wel werden met hulp van het rode kruis de omstandigheden iets beter.
Tijdens dit intermezzo tussen de terugkomst van het Nederlandse gezag en het verdwijnen van het Japanse gezag riepen de Indonesiërs de onafhankelijkheid uit, aangezien er niemand was die dat tegen kon houden. Dat is wel gebeurd.