Wat betekent 'kwantiteit' in deze context?

Voor het profielwerkstuk ben ik bezig met De Architectura van Vitruvius, en in een hoofdstuk over de basisprincipes van de bouwkunde noemt hij 'ordening'. Het volgende komt uit dit boek:

"Ordening is uitgebalanceerd dimensioneren van de onderdelen van het werk afzondelijk en voor het geheel: de verwerking van de proporties tot evenwichtige verhoudingen. De ordening wordt bepaald door kwantiteit; kwantiteit is het afleiden van vaste modulen uit delen van het werk zelf en de harmonische uitwerking van het totale concept uit de afzonderlijkere elementen van de bouwgeledingen."

Nu begrijp ik niet wat kwantiteit hier precies inhoudt. Begrijpt iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt als een hoop duurdoenerij om niks, maar ik zou het houden op herhaling van vorm op verschillende schaalniveaus. Maar ik ben geen bouwkundige.

Antwoorden (2)

Dit houdt in dat een bouwwerk gemaakt is uit afzonderlijke delen. Die delen die op zich zelf staan kunnen niks, maar wordt dit samengevoegd tot een bouwwwerk heeft het een functie, en is er te spreken over kwantiteit als een samenvoegend geheel, het bouwwerk.
Kwantiteit is, het zien in delen van het bouwwerk. Zoals bijvoorbeeld je een muur kunt zien, maar ook een hoop bakstenen, dat is kwantiteit. Het ordenen van kwantiteit, maakt het tot kwaliteit.
Net zoals een toverdrankje, gooi er krokodillentranen in, een vleugje zout, een paar plukjes haar, en pas als de juiste combinatie is gemaakt is er sprake van een toverdrankje. Die afzonderlijke ingredienten moeten wel alvorens geordend en gesorteerd worden en bij elkaar gevoegd, om tot het juiste toverdrankje te komen :-)

Toegevoegd na 36 minuten:
zo moet je dus ook kijken met materialen als staal, beton, glas, aluminium, en andere bouwmaterialen. De juiste materialen, rekeninghoudend met moleculaire veranderingen van materialen, op de juiste plaats (ordening) maken het tot een bouwwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik waag een poging omdat ik dit wel een leuke vraag vind.Wat ik ervan begrijp, is, dat een bouwwerk wordt opgericht bestaande uit afzonderlijke onderdelen. Elk onderdeel op zich heeft een eigen kwantiteit (hoeveelheid) samenbindende elementen. Maar het hele bouwwerk bestaat uit een grote verscheidenheid aan onderdelen, die los van elkaar weinig voorstellen maar als er kwantitatief gezien voldoende afzonderlijke onderdelen met hun bijbehorende samenvoegende elementen op de juiste wijze met elkaar in verbinding worden gebracht ontstaat er een solide bouwwerk op basis van een goed gewogen gemiddelde van samen te voegen bouwstenen.