Wanneer en waarom is de mens begonnen met elkaar namen te geven.

Wanneer is ben beginnen met achternamen en wanneer is men begonnen met voornamen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Men heeft altijd een soort van naam gehad in de tijd dat je met elkaar kon praten en samen leefden.

In onze taal zijn de Germaanse namen het oudst: "De Germaanse namen zijn in ons taalgebied de namen met de langste geschiedenis; ze vormen de oudste laag in onze voornamenschat (het Germaanse is te beschouwen als de voorloper van het Nederlands; ook het Duits en Engels zijn uit het Germaans voortgekomen). De Germaanse naamgeving kenmerkte zich door een rijke verscheidenheid, want er bestonden veel variatiemogelijkheden. Een Germaanse naam is samengesteld uit twee naamstammen; de tweede stam geeft het geslacht van de naam aan. Zo ontstaat uit adel- en -bert- de naam Adelbert (beter bekend in de variant Albert) en uit -ger- en -trud Gertrud (een variant is Geertruida). Maar adel- komt ook voor in vrouwelijke namen, zoals Adelheid, en -ger- komt ook voor in mannelijke namen, zoals Gerhard. Verder kan een eerste stam ook als tweede stam voorkomen en andersom; -ger- vind je ook als tweede stam in mannelijke namen, zoals Hartger, en -bert- kan ook de eerste stam zijn, bijvoorbeeld in Bertold. Het combineren van naamdelen werd gebruikt bij de vernoeming naar familieden. Het kind kreeg dan een naam die werd samengesteld uit naamstammen van ouders of andere familieleden. Vader Hildebrant en moeder Gertrud noemden hun zoon bijvoorbeeld Gerbrant en hun dochter Hiltrud."

Achternamen waren al sinds 1100 in zwang: "Tot 1100 hadden mensen alleen voornamen. Toen de handel ontstond moesten bazen hun knechten gaan uitbetalen. Omdat velen dezelfde voornaam hadden, was het voor de baas erg verwarrend om de juiste persoon te betalen.

In het begin van de 19e (18 augustus 1811) eeuw verplichtte Napoleon iedereen om een achternaam te dragen. Als je er nog geen had, werd er een achternaam voor je verzonnen. Die verzonnen achternamen sloegen op je beroep, je woonplaats, je karakter of op je uiterlijk. Zo kon je zien wat hun beroep was (de Smid, Bakker, Wever) of waar ze vandaan kwamen. Dat kon een boerderij zijn, een dorp, streek of stad (Van Aken, Van Geel). Soms ook werden kenmerkende eigenschappen gebruikt (Jan de Kale, Wim de Kromme).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

A'dam en eva hadden dat al bedacht. Het is dus zo oud als de wereld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine aanvulling op Pelle: toen Napoleon vaste achternamen introduceerde, dachten sommige Nederlanders dat het gebruik ook snel weer zou verdwijnen. Daarom kozen ze voor gekke namen als bijvoorbeeld Naaktgeboren. Hun nakomelingen hebben daar nu nog "plezier" van.
Adelijke families gebruikten al veel langer een vaste achternaam, soms zelfs een dubbele. Willem van Oranje-Nassau bijvoorbeeld had zijn naam te danken aan twee gebieden die zijn familie bezat: Orange in Zuid Frankrijk en Nassau in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die aanvulling is dus een fabeltje. 1811 Gekke en humoristische achternamen danken we aan Napoleon
We kennen vele gekke achternamen, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben we die niet te danken aan de achternamen registratie van Napoleon. Onder Napoleon begon in 1811 de zogenoemde persoonsregistratie; vanaf dat moment moest iedere geboorte, elk huwelijk en ieder overlijden gemeld en geregistreerd worden om de bevolking beter te kunnen handhaven. Voor deze registratie werd iedereen de mogelijkheid gegeven zijn of haar achternaam te registreren. Volgens vele verhalen vond een groot deel van de bevolking dit maar onzin, en koos opzettelijk de meest vreemde namen om het bewind van Napoleon een hak te zetten. Historisch gezien klopt dit echter niet, omdat vrijwel alle “gekke” of humoristische namen terug te voeren zijn op verbasteringen van woorden, beroepen of bijnamen die al ver voor de komst van Napoleon bekend waren. Familienamen werden namelijk wegens de toenemende bevolkingsgroei al sinds de middeleeuwen gebruikt – de registratie was dus in principe alleen een vastlegging van de bestaande situatie.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/70750-vijftien-foute-feiten-uit-de-geschiedenis.html Ik weet dat dat ook in de willemweverlink staat maar verder is die link goed bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat sommige mensen bij wijze van protest een belachelijke naam als Naaktgeboren of Zondervan zouden hebben gekozen, is een hardnekkige mythe. De namen zijn vaak al ouder.[1] Naaktgeboren is overigens een verhaspeling van het Duitse Nachgeboren, wat nageboren (geboren nadat de vader was gestorven, postuum) betekent. Dit verklaart ook de achternaam Posthumus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_achternamen_in_Nederland#Eenheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd. Dank voor de correctie!