Wat is de geschiedenis van oud en nieuw?

ik doe een project voor school en dit wil ik graag weten om te vermelden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Oudejaarsavond valt ieder jaar op 31 december, Nieuwjaarsdag valt daardoor op 1 januari. Dit lijkt voor ons zo logisch maar pas sinds 1575 vieren we officieel Oud en Nieuw op die data. Voorheen werd het gevierd op bijvoorbeeld Sint Maarten (11 november) of ergens in maart wanneer de zomer weer in aantocht was. Bij de viering van Oud & Nieuw horen oliebollen, vuurwerk en een gezellig feestje met familie of vrienden.

De Germanen vierden het Joelfeest aan het eind van het jaar en begin van het nieuwe. Het was een feest dat meestal begon rond 25 december en tot 6 januari duurde. Ongeveer halverwege was een groot feest met vuren, rituelen en de verschijning van talrijke demonen. Joel was een donkere tijd, de hemelpoorten gingen open en de weg was vrij voor geliefde voorouders maar ook veel akelig gespuis zag zijn kans schoon. De Joel was ook het vieren van een nieuw begin, de dagen werden eindelijk weer langer........

Lees verder op:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwjaar