Ik ben informatie aan het zoeken over de invloed van de maya's, Maar hebben de maya's uberhaupt wel invloed onze cultuur gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval een flinke invloed op de complotdenkers in onze cultuur ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft Hergé er gebruik van gemaakt in een van de Kuifjesboeken, 'de Zonnetempel', als ik me niet vergis.

Antwoorden (3)

Ik herinner me nog een datum, lang lang geleden. Ergens rond 21 december 2012. De mayakalender. Er zijn films over gemaakt, bunkers gebouwd, merchandise.gemaakt, noodplannen samengesteld, miljoenen mensen bang gemaakt, duizenden gevlucht op zoek naar veiligheid en tientallen pleegden zelfmoord. En dan heb ik het alleen nog maat over die datum

dus weinig invloed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je echter afvragen of dat de invloed van de Maya's was, of van een stelletje doorgedraaidde complotdenkers ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje van beide vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is dat wel echt 'invloed' ? Ik wist heus wel van die datum af hoor ;). Maar ik zat meer te denken aan invloed op onze cultuur, Bijvoorbeeld de aardappel. Maar die kwam dan weer door de inca's.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is denk ik een beetje invloed van de maya's geweest en heeeeel veel van zelf-bangmakende mensen.
De datum van de maya's klopte niet eens (moet circa 200 jaar later zijn ofzo) maar de mensen hielden vast aan die datum. Daarbij zeiden de maya's wel 'einde der tijden' maar de mensen gaven aanvulling aan die zin en zeiden dat de wereld zou vergaan.
Dus de invloed van de maya's zelf is weinig geweest in theorie, maar in de praktijk heel veel inderdaad. Goed antwoord! Kan helaas niet plussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel maya's zeggen dat het de westerse invloed was die dit er van maakten en dat dit niet van hen kwam.
De maya's hebben waarschijnlijk geen invloed gehad op onze cultuur.

Simpelweg omdat hun cultuur geisoleerd en verborgen was van onze cultuur, in de tijd dat zij een machtig rijk waren. De maya's leefden in de periode van 200 tot 900 na christus. En overzeese tochten waren niet bekend (alleen van vikingen in Noord Amerika).

Pas eeuwen later, in de late middeleeuwen, waren er ontdekkingsreizen van Europa naar Midden Amerika. Zij hebben onder Columbus een hoop grondstoffen en vruchten meegenomen uit Europa en vice versa. Ook cultuurinvloeden werden uitgewisseld, voornamelijk van de kolonisten zelf.
Deze columbiaanse uitwisseling was pas van toepassing 6 eeuwen na dato van het einde van het Mayatijdperk. Hun cultuur was daardoor al eeuwen onzichtbaar verscholen in een wilde jungle die voor ontdekkingsreizers niet werden ontdekt. Pas veel later kwam men hier achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Maya's hebben waarschijnlijk meer invloed gehad dan we nu denken. Doordat de Maya's een enorm uitgebreide landbouw hadden, hebben zij veel gewassen geintroduceerd in Europa. Zo brachten Spaanse ontdekkingsreizigers de aardappel naar Europa. Ook peper, ananas, pompoen en cacao werden veelvuldig door de Maya's verbouwd.
Dus: wanneer we het over het Nederlandse eten hebben, komen de Maya's regelmatig terug in onze cultuur!