In de prehistorie was er geen geld, de mensen ruilden datgene waar zij teveel van hadden tegen iets waar ze tekort in hadden, bijvoorbeeld een koe tegen tarwe of een everzwijn tegen een varken. Iedereen had zijn specialiteit, de één bakte veel brood, de ander smeedde ijzer.

In andere delen in de wereld werden heel andere ruilmiddelen gebruikt, waaronder bijvoorbeeld schelpen, ivoor of zout, vogelveren, enorme ronde stenen en zelfs menselijke schedels !

munt en papiergeld

Geld is, net als bijvoorbeeld het woord vergelding, verwant
aan "goud" en van dat woord is het " geld" afgeleid.
In tempels, paleizen en kerken werd vroeger vaak goud aangetroffen, de armere mensen die er veel waren in die tijd hadden niks aan goud als waardemeter
en ruilmiddel. Als mensen goud in hun bezit hadden
dan diende dit dus vooral als amulet, offergave of sieraad.
Pas in een later stadium ontdekken mensen dat dit goud een uitstekend middel is om verschillen in waarde uit te drukken.
In de middeleeuwen werd een volgende ontwikkelingsstap gedaan.
Het goud was namelijk wel gemakkelijk als een ruilmiddel te gebruiken, maar het
kon helaas ook makkelijk geroofd worden. Italiaanse kooplieden kwamen voor het eerst
op de gedachte goudroof te voorkomen door in de plaats van goud een waardepapier mee
te geven waarop stond, dat de bezitter van het papier, gerechtigd was tegen inlevering
van dit waardepapier bij een "medebankier" of "collega" de tegenwaarde in goud weer in
ontvangst te nemen. De Bankiers
incasseerden uiteraard een bewaarvergoeding en een premie voor hun risico. De "waardepapieren" verrekenden zij onderling.
Goudtransporten waren op deze manier niet langer op grote schaal nodig.
Dit systeem werkte zo goed, dat de handelaren al snel niet
meer naar de plaatselijke bankier gingen om hun waardepapier in goud om te zetten,
maar de waardepapieren zelf als betaalmiddel gingen gebruiken. Hier ontstaat dus de eerste vorm van papiergeld. In die tijd was het geld nog geheel waardevast, van waardevermindering (inflatie) had men nog niet gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie antwd van ruth op de vorige vraag..
http://m.goeievraag.nl/vraag/26937
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de ruilhandel gemakkelijker te maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De basis ligt bij de ruilhandel. Het uiteindelijke geld is ontsgtaan doordat men goud in bewaring gaf bij een soort van vertrouwens man. Je kreeg dan een bewijs mee dat je bv 1 kilo goud in bewaring had gegeven. Hiermee kon je weer zaken betalen. Je kon immers bewijzen dat je over 1 kg goud beschikte.

Later is de vertrouwens man meer van deze tegoedbonnen gaan belenen. Want hoe groot was nu de kans dat de daadwerkelijke eigenaar zijn goud kwam ophalen? Dus in feite nam hij een risico door op papier nog eens de waarde van deze ene kilo goud uit te geven. Hierover moest je overigens wel rente betalen.
Toen dit goed ging werd er steeds vaker op basis van die ene kilo een bon afgegeven met rente.
En zo is uiteindelijk de bank ontstaan die met "lucht" geld maakt en hierover een mooie rente pakt wat vervolgens weer als bonussen in de zakken van de top verdwijnt.

Tegenwoordig is het nog steeds zo dat als je een lening aangaat deze op papier wordt verstrekt op basis van het vertrouwen dat de mensen die daadwerkelijk geld naar de bank hebben gebracht dit niet allemaal ineens ophalen (Zoals bij de DSB is gebeurd).

Banken creëren dus geld met niks en bij een zogenaamde bank-rush is het over en uit omdat ze het gewoon niet hebben.

Je zou via de onderstaande link een moeten kijken hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Je kunt slechts 7 minuten zien van een film die bijna 50 min duurt.
Een jaar geleden kon je de film nog zo kijken; maar sinds de crisis is de eigenaar waarschijnlijk geld gaan ruiken en moet je betalen om hem te mogen downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het kunnen uitleggen, maar op youtube.com staat er een heel duidelijk filmpje. Het heeft mijn ogen geopend wat betref geld en bankwezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer - al sla je me dood
waarom - als je een ruilhandel had in natura,
zullen deze natura kunnen bederven, door geld
kan je het zo doseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is er in vele vormen. Vroeger had je geld in de vreemdste vormen, b.v. stenengeld in een bepaalde vorm of je betaalde b.v. met schelpen, rijst, zout enz. Dus vormen die je nu niet meer tegenkomt. Deze goederen werden als betaalmiddel gebruikt. Vroeger ruilde ze voornamelijk dingen. Dit kon zowel bilateraal (=ruilen in natura) als multilateraal (=met tussengoed, algemeen aanvaard). Dat ruilen is in de loop der jaren veranderd in wat wij nu geld noemen.
Het ontstaan van geld geleidt tot steeds meer behoefte aan geld. Het geld vertegenwoordigt de koopkracht. De mensen willen steeds meer gaan kopen. Als je in behoefte wilt voorzien, dan heb je geld nodig.
Het oudste geld is gevonden in Irak, dat was 4500 jaar geleden. De Irakezen beschreven in spijkerschrift hoe ze aan elkaar betaalde met afgewogen hoeveelheden zilver. Sinds die tijd is een bepaalde hoeveelheid metaal in vele delen van de wereld als betaalmiddel gebruikt.
De eerste munten werden gemaakt in de 17de eeuw voor Christus, ergens in Turkije. Onder munten verstaan we stukjes metaal met een motief. In Turkije werd het geld een groot succes en het drong na korte tijd ook in Europa door. Er werden veel nieuwe verschillende munten gemaakt. In Rusland betaalde men met koperen klompjes, in China met schelpen in Thailand met zilveren ringen en in Japan met gouden en zilveren staven.
In de 10de eeuw waren de Chinezen, die het eerst met briefgeld gingen betalen. De Chinese regering gaf zware ijzeren munten uit, die weinig waard waren en ze waren bovendien ook nog lastig om mee te nemen. Daarom lieten de mensen hun munten vaak bij kooplui achter en gebruikten ze de handgeschreven briefjes die ze daarvoor kregen.
In het begin van de 11de eeuw nam de regering dit systeem van de kooplui over en werden er officiële briefjes gedrukt die als betaalmiddel golden. Er werden verschillende briefjes gemaakt, met ieder een verschillende waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als betaalmiddel