Wanneer is Flevoland ontstaan en hoe zijn de polders drooggelegd?
Inpoldering Noordoostpolder
Op 3 oktober 1939 is de Noordoostpolder ingepolderd, toen gaven de Burgemeesters Keijzer van Urk en Krijger van Lemsterland elkaar een hand op het enkele minuten daarvoor gesloten gat in de dijk. Urk was op dat moment geen eiland meer, een emotioneel moment voor de plaatselijke bevolking.
In 1940 werd de dijk aan de Overijsselse kant gesloten en kon men beginnen met het droogmalen. In september viel de polder droog. Duizenden arbeiders begonnen aan het zware handwerk in de polder. Na de oorlog begon de voorloper van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders met de uitgifte van grond en kwamen de woonkernen van de grond. Emmeloord kon als eerste profiteren van de in de Wieringermeer opgedane ervaring. De nieuwe polder viel aanvankelijk onder de provincie Overijssel.

Inpoldering Oostelijk en Zuidelijk Flevoland
Na de Noordoostpolder werd er met de aanleg van Oostelijk Flevoland begonnen. Was het bij de Noordoostpolder nog zo dat men voornamelijk landbouwgrond wilde winnen, de nieuwe polder zou de bevolking van de overvolle randstad moeten opvangen.
De verstedelijking in Noord- en Zuid-Holland nam zulke vormen aan dat er nieuw land nodig was voor woningbouw en recreatie. In de nieuw aan te leggen polder zou 25% van de grond dan ook geen landbouwbestemming krijgen. Na de voorspoedig aangelegde oostelijke polder (1957) volgde al snel de zuidelijke polder (1968).

Bij Wet van 27 juni 1985 werd besloten tot instelling van een provincie Flevoland, met ingang van 1 januari 1986. Met deze regel kwam er een officieel begin aan de provincie Flevoland. Nederlands nieuwste en 12e provincie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rijpma
een jaar geleden
De Ring dijk van de Noordoostpolder werd 13 december 1940 gesloten.
De provincie Flevoland is in 1986 ingesteld. De provincie bestaat uit Noordoostpolder, Oostelijk Flevoland en Zuidelijk Flevoland. De hoofdstad is Lelystad.