Wat is het verschil tussen een koningkrijk en keizerrijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.8K
itsme
14 jaar geleden
koningkrijk is fout gespeld en keizerrijk is goed gespeld. Dat is toch een aardig verschil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, kan toch prongelijk gebeuren.
ieder mens doet wel eens wat fout.

Het beste antwoord

een koningkrijk is van een koning en een keizerrijk van een keizer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een heel simpel maar goed antwoord
hier snap ik teminste wat van!

Andere antwoorden (6)

Aan het hoofd van een koninkrijk staat een koning, en aan het hoofd van een keizerrijk, een ............. juist! Een keizer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen, beide zijn monarchieën. Het is gewoon waar er des tijds is gekozen. Beide vormen staan op gelijke hoogte in de hiërarchie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Qua structuur niet veel. Het zit 'm puur in de naam. Zie hieronder de verklaring van de afkomst van de naam Keizer.

De titel keizer is afgeleid van de Latijnse eigennaam Caesar (Latijnse uitspraak: ['kaɪ̯sar]?). Caesar was het cognomen van Gaius Julius Caesar (ca. 100 v.Chr - 44 v.Chr.). Hij werd door de senaat benoemd tot dictator perpetuus ("eeuwig leider") over Rome. In feite herstelde men hiermee de vroegere monarchie in het Romeinse Rijk. Maar omdat de eerste koningen door het Romeinse volk waren verjaagd rustte er sindsdien op de titel 'koning' (in het Latijn rex) een taboe. De officiële Romeinse titel werd daarom het Latijnse equivalent imperator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil. Koningen, sjahs, keizers, sultans: Het zijn allemaal woorden die verwijzen naar een erfrechtelijke alleenheerser. 'Koning' komt uit het oud-Noors: konungr. Vertaal je het in het Turks en je krijgt het woord sultan; Perzisch wordt het sjah. Het heilige Roomse rijk had een kaiser ('keizer'), een Duitse verbastering van de naam Caesar. Zelf gebruikte Caesar de titel 'imperiator', letterlijk 'oppercommandant'. Vooral Franse en Britse heersers vonden dit een mooie term. In een vlaag van grootheidswaanzin kroonde Napoleon zichzelf daarom in 1804 tot empereur van het Franse rijk. Koningin Victoria kon niet achterblijven en liet zich in 1876 uitroepen tot empress van India. Het Japanse woord voor keizer, 'tenno', betekent 'grote heerser'.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan het hoofd van een keizerrijk staat een keizer en aan het hoofd van een koningkrijk een koning.
dit zijn 2 verschillende namen voor de zelfde staatsvorm een monargie.
zo heb je in andere landen weer een andere naam zoals
Tsaar, Farao, Sjah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Ant:aan het hoofd van een keizerrijk staat een keizer en aan het hoofd van een koningkrijk een koning.