Welke onderwerpen zijn er afgebeeld bovenaan de website www.encyclo.nl?

Er staat bovenaan de website www.encyclo.nl een rijtje afbeeldingen. Ik herken er een aantal (zelfportret van Vincent van Gogh, de Erasmusbrug in Rotterdam, Manneken Pis van Brussel), maar lang niet allemaal.

Is de molen die is afgebeeld bijvoorbeeld een specifieke molen of zo maar een molen?

Wat stellen de "vlekken" op de tweede afbeelding voor? En welke gebouwen zijn er afgebeeld op de zesde, zevende en achtste afbeelding? Wat is de negende afbeelding en wie zijn de vrouwen op de tiende afbeelding?

Het liefst krijg ik een zo uitgebreid mogelijke uitleg.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bij het sluiten van de vraag: Heel veel dank voor de antwoorden en de reacties!

Picture for question
Antoni
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 vincent van Gogh
2 lijkt op een hand die een kerstklokje luidt
3 rivierfront met Terwenakker (nabij Boomjes Rotterdam)
4 de Erasmusbrug
5 de schuine gevel van het KPNgebouw??
6 Molen de Speelman(korenmolen(bovenkruier(de molen kan op de wind gezet worden. Rechts ontdek je iets van een stellage met een wiel
7 Manneke Pis
8 Pakhuizen maar welke ?
9 Notre Dame?
enige bouwwerken waarvan rechts vermoedelijk de torentjes van de OLVrouwe Kerk in Maastricht
10 dan een klok die mij niet in gedachten wilt schieten
10Drie Gratien (dochters van Zeus, bijgodinnen en personificaties van schoonheid, bevalligheid en genegenheid. Hun namen: Anglaea(glans), Euphrosyne(vrolijkheid) en Thalia(feestelijkheid(www.outart.eu)
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je reactie! De informatie over de molen, Maastricht en de drie Gratiën vind ik erg handig. De tweede afbeelding is niet een hand die een kerstklokje luidt, maar een klomp met een Delftsblauw motief (= het "kerstklokje") en tulpen (= de "hand") erin. Dat staat in het eerste antwoord op mijn vraag. Een deel van de Erasmusbrug kan open. Dat deel staat op deze afbeelding open (voor de scheepvaart). Het is dus niet het KPN-gebouw. Het rivierfront is gewoon een deel van de afbeelding van de Erasmusbrug. De "pakhuizen" staan volgens mij naast de Notre Dame, dus welke het zijn maakt niet meer uit. Ik denk overigens dat het gewone woonhuizen of kantoren zijn. Wat er nu links van de drie Gratiën staat, is voor mij nog een raadsel. Het lijkt een omvallende hijskraan of zoiets, maar ik zie het vast helemaal verkeerd... En waar de grote klok is, daar wil ik ook nog achter komen...
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb gevonden waar de klok is te vinden! Dit is de grote klok op het Centraal Station van Antwerpen.

Antwoorden (2)

Vlekken zijn een delfts-blauwe klomp met tulpen erin. Ik zie ook, tweede rechts van manneke pis, de notre dame in Parijs, of een kathedraal die erop lijkt. Helemaal rechts staan de drie gratiën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Die klomp kon ik echt niet ontcijferen! Nu ik weet dat het een klomp is, herken ik er pas een in de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat je dat zegt, ik vermoedde al zoiets.
Ik denk dat ik links van de drie gratiën een afbeelding van een saxofoon zie. De meeste afbeeldingen lijken me over Nederland (Delfts blauw, Rotterdam, molens, Van Gogh, ...) en België (Manneken Pis) te gaan, en in dat rijtje past de saxofoon goed want dat is een uitvinding van de Belg Adolphe Sax. De drie gratiën zijn mythologische figuren die vaak in de kunst zijn afgebeeld. Hier is het de versie van Pieter Paul Rubens (zie bijgevoegde link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Ja, een saxofoon, dat zie ik nu ook! Dat het allemaal afbeeldingen zijn van Nederlandse en Belgische onderwerpen, is overigens logisch. De afbeeldingen staan bovenaan de website www.encyclo.nl, een Nederlandstalig(e) encyclopedie/woordenboek op internet.