waarom waren de dodenkampen voornamelijk in polen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er waren overigens meer concentratiekampen niet in polen dan wel.

Het beste antwoord

Ik kreeg twee keer hetzelfde antwoord op deze vraag:

Je zult het nooit in een geschiedenisboek lezen omdat het doodsimpel "not done" is om dit officieel te maken.

Mijn geschiedenisleraar en een Poolse geschiedenis prof in Krakòw, vertelden mij eenzelfde verhaal: het gros der Polen had een vreselijke pest aan Joden, discrimineerden hen vreselijk. Ze werden gehaat, veracht. Verhalen gingen als dat ze kinderen zouden opeten, vrouwen zouden verkrachten etc. Alles werd mogelijk nog verergerd doordat Polen zeer trouwe aanhangers der Katholieke kerk waren. Volgens deze kerk waren/zijn Joden de moordenaars van Christus.
Inderdaad: Joden zonderden zich enorm af (ghetto's), maakten zich kennelijk onbemind op vele manieren.

Dit wisten de Duitsers heel goed. In Duitsland zelf was de haat tegen de Joden -behalve bij de trouwe nazi's - en zelfs dan nog, niet zo sterk.

De nazi leiding wilde (1939) een Endlösung der Judenfrage... (Oplossing v/h Joden vraagstuk) Volgens hen was de enige manier: het hele volk met wortel en tak systematisch, totaal uitroeien (ausradieren). Dat gebeurde zeer systematisch: dwaal/zoek door archieven van bijvoorbeeld Auswitch (Oswiecim) of Buchenwald.
(Ik heb er letterlijk lopen kotsen)

De nazi's waren echter niet zeker of het gros der Duitse bevolking hen dit uitroeien zou willen toestaan. Joden waren dan misschien wel slecht, maar het waren toch voor de meeste Duitsers wel mensen.

Hadden de nazis die "Vernichtungslagern" in Duitsland gebouwd, dan was er een kans geweest dat de Duitse bevolking in opstand zou komen. Iets wat Hitler c.s. absoluut niet wilden!

Als gezegd: In Polen waren haat en antisemitisch sentiment bijzonder groot. De Duitsers vermoedden -dat bleek juist- dat het gros der bevolking hen niet zou beletten de Joden uit te roeien. Zèlf zouden Polen het waarschijnlijk niet doen, maar wanneer anderen het deden, waren zij meteen van die Christus moordenaars af.

2 'belangen' werden verenigd: nazis konden hun plannen uitvoeren, en de Polen... straften de 'moordenaars, oogluikend toekijkend.

Helaas: geen mooi verhaal. Heb ZEKER GEEN hekel aan Polen, Joden, Duitsers! Mid-jaren '80 was ik vaak in Polen. Ontmoette veel leuke, lieve, eerlijke mensen. Met sommigen ben ik nu jaren bevriend.

Ik maakte mee hoe Polen zwarte studenten die daar rondliepen ONGELOFELIJK discrimineerden, met openlijke vervloekingen + Polen discrimineerden ook elkaar. Erg naar!

Ik vrees dat bovenstaande uitleg dan ook enige waarheid bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank u voor deze oprechte antwoord, al waren de vorige antwoorden ook correct denk ik dat deze het meest overeenstrookt met de werkelijkheid
m.v.g. Bruno

Andere antwoorden (2)

Er zijn wat (5) belangrijke verklaringen te geven, waarschijnlijk is de belangrijkste dat er in Polen verreweg de meeste Joden woonden:

http://questioncat.wordpress.com/2008/12/31/why-were-most-of-the-nazi-extermination-camps-located-in-poland-and-why-were-there-only-labor-camps-in-germany/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Polen had de grootste jodenpopulatie van Europa
Doordat de kampen in Polen ver van de bewoonde wereld waren merkten de normale duitsers daar dus weinig van.
De andere oostbloklanden waren geen optie omdat de treinrails gebruikt moesten worden voor militaire doeleinden en konden de ballast van de transportatie van Joden dus niet gebruiken.
De Duiters beschouwden zichzelf als het ideale Arische ras. Polen hoorden daar in de ogen van de Duitsers niet bij. De Joden pasten daar dus prima.