Kon je als er géén opvolger voor een hertog was, als gewone burger worden geselecteerd om hertog te worden?

Als er geen familie was en de hertog ging dood, kon je dan als gewone burger worden uitgekozen om zijn plaats in te nemen?

Dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

lijkt me sterk, dat werd dan waarschijnlijk al voor de dood van de hertog geregeld.
door de adelen en de kerk
ze haalde liever iemand uit het buitenland dan een burger te installeren.
11 jaar geleden
Nee dat kon niet de adel had daarvoor zijn eigen regels en daar waren gewone burgers geen onderdeel van.
11 jaar geleden
Ja, uh tenminste, in principe wel ja. Iedereen kan tot Hertog benoemd worden. Alleen is het zo, dat de meeste mensen die daadwerkelijk tot Hertog benoemd worden, dus het niet bij geboorte zijn, op een bepaalde manier ergens aan hebben bijgedragen. Ik noem hier even het voorbeeld van de 1e Hertog van Wellington, Arthur Wellesley. Hij is benoemd als Hertog, maar was een militair en staatsman. Als je zijn geschiedenis een beetje doorneemt, snap je wel beter wat ik bedoel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arthur_Wellesley

Hopelijk heb je er wat aan en is het duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland worden geen adellijke titels meer verleent, dus een gewone burger kan geen hertog worden in Nederland.

In een aantal landen kan men nog wel een adellijke titel krijgen echter dient men dan iets uitzonderlijks hebben gedaan voor de staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo deze minnaar denkt in Nederland nog een adellijke titel te kunnen krijgen.
In Engeland wel. Daar zoekt men, als er geen rechtstreekse manlijke nakomelingen zijn, net zo lang in de stamboom in de zijlijn tot er een manlijke afstammeling wordt gevonden . Dat kan dus een gewone burger zijn. Zo is er wel eens een bakker tot hertog benoemd.
Heel aardig: binnenkort begint weer de tv serie Downton Abbey. daar is een gewone burger opeens tot erfgenaam van de titel gevonden, een gewone advocaat die zich erg heeft moeten aanpassen aan het landheerschap.