Wat was de oorspronkelijke reden om de hypotheekrenteaftrek in te voeren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Laatst hoorde ik namelijk Samsom in een debat spreken over 'het oorspronkelijke doel van de HRA, namelijk het betaalbaar maken van koopwoningen voor de lagere inkomens" en ik vraag mij in alle ernst af of dat wel het oorspronkelijke doel van de hypotheekrenteaftrek was.

11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eigen woning is net als ander vermogen als een bron van inkomsten, men geniet immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken.

Het beste antwoord

Samson liegt weer eens! "De hypotheekrenteaftrek bestaat al sinds 1893 en had destijds niet als doel het eigenwoningbezit te bevorderen, maar is opgesteld vanuit belastingtechnisch oogpunt! Met de invoering van een nieuw belastingstelsel rond 1893 gold de eigen woning als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om zijn inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Je bracht mij op het juiste spoor, het hangt samen met het invoeren van het eigenwoningforfait in 1893: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenwoningforfait
rose
11 jaar geleden
"Samson liegt weer eens!" Is dat niet een beetje overdreven? Het is immers een wijdverbreide misvatting onder politici...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Rose, voor je reactie. mijn afschuw van politici moet ik misschien maar achterwege laten. Overdreven vind ik eht niet en wel om de reden dat naar mijn idee een politicus moet weten waarover hij praat en als het antwoord op deze site te vinden is en politici hebben tal van medewerkers, waarom dragen ze dan nog het verkeerde uit?
rose
11 jaar geleden
Probeer het volgende keer zakelijker te houden...

Andere antwoorden (1)

De hypotheekrenteaftrek

Niet meer dan een belastingtechnische maatregelHN nr. 7/2008
Door: Bas Kromhout en Rens Oving
De hypotheekrenteaftrek is al meer dan honderd jaar een heilig huisje in de Nederlandse politiek. De regeling wordt gezien als instrument om eigenwoningbezit te stimuleren. Maar dat was niet de reden waarom de aftrek ooit werd ingevoerd. De gedachte dat kopen beter is dan huren brak pas na 1945 door.

De kosten van de hypotheekrenteaftrek voor de schatkist zijn in de afgelopen decennia omhooggeschoten. Wie het duurst woont, heeft het meeste profijt. Toch blijft de aftrekregeling een heilig huisje in Den Haag. Voor CDA en VVD is elke aantasting taboe. Ook de linkse partijen en de ChristenUnie durven pas sinds kort openlijk te pleiten voor afschaffing van de aftrek – en dan nog slechts gedeeltelijk en in kleine stapjes.
Die voorzichtigheid komt niet alleen voort uit de angst om kiezers met een koopwoning tegen zich in het harnas te jagen, maar ook uit de diepgewortelde overtuiging dat de hypotheekrenteaftrek maatschappelijk nut heeft. Zoals Jan Peter Balkenende in 2006 zei in een uitzending van Radio 1: ‘De hypotheekrenteaftrek is een instrument dat de overheid heeft geboden om het eigenwoningbezit te stimuleren.’ Hierover bestaat onder politici en beleidsmakers hoegenaamd geen verschil van mening. Maar wie de geschiedenis in duikt, ontdekt dat de aftrekregeling ooit om heel andere redenen is ingevoerd..

Toegevoegd na 1 dag:
In mijn reactie staat een artikel, dat is bedoeld als toevoeging aan bovenstaand antwoord, maar dat ging helaas fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt het wel spannend....hoe is het 'afgelopen'?
rose
11 jaar geleden
Precies, Pimpelmeesje (oh nee, dat is AWM), waar blijft het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik waag nog een poging, want ik kan het oorspronkelijke artikel niet terugvinden. Vermogensbelasting In 1893 introduceerde de liberale minister van Financiën Nicolaas Pierson daarom de eerste ‘Wet op de Vermogensbelasting’, waarin hij liet vastleggen dat iedere Nederlandse burger voortaan belasting af moest dragen over zijn verdiende inkomen. Naast een heffing op het verdiende loon betekende dit ook een belasting op het eigenwoningbezit. Volgens Pierson was dit namelijk eveneens een vorm van inkomen, omdat men het bedrag dat men anders aan huur zou moeten betalen, nu kon besparen. De huisbezitter betaalde de huur in deze situatie aan zichzelf, en dus was dit een vorm van inkomen. De huurwaarde van een woning werd daarom opgeteld bij het belastbare inkomen. Hypotheekrenteaftrek Al snel kwam er echter grote kritiek op de hervormingsplannen, met name vanuit de rijkere bevolkingslaag. Zij waren op dat moment namelijk de enige groep die een eigen huis bezat, en dus door het nieuwe stelsel dubbel getroffen werden. Gedeeltelijk om hen te compenseren introduceerde Pierson daarom nog een nieuwe regel: Alle kosten die de belastingbetaler maakte om zijn inkomen te verwerven, mochten afgetrokken worden van het belastbare inkomen. Aangezien de woning in het nieuwe stelsel ook onder het inkomen viel, waren alle kosten verbonden aan het eigenhuisbezit, waaronder de hypotheekrente, hiermee voortaan ook aftrekbaar. Heilig Huisje Nicolaas Pierson
Al vrijwel meteen werd duidelijk dat deze nieuwe maatregel de Nederlandse staat meer geld zou kosten dan dat het op zou leveren. Het grootste deel van de huizen in Nederland was namelijk gefinancierd met een hypotheek, waardoor de totale aftrekposten in de meeste gevallen hoger uitvielen dan de betaalde huizenbelasting. Daarnaast stimuleerde de regeling het afsluiten van een hoge hypotheek en was de maatregel vooral in het voordeel van de rijken. Pierson beschouwde dit echter als een noodzakelijk kwaad binnen een systeem dat over het geheel gezien een stuk progressiever was. In de eeuw die daarop volgde durfde vervolgens geen enkele politieke partij meer aan de maatregel te tornen. Hoewel het eigenwoningbezit steeds verder toenam en de regeling dus ook steeds duurder werd voor de staat, bleef het ‘heilige huisje’ van de hypotheekrenteaftrek sinds 1893 gehandhaafd. Met name het argument dat de maatregel eigenwoningbezit stimuleert en daarmee belangrijk is voor de woningmarkt, werd door de partijen veelvuldig benadrukt.
rose
11 jaar geleden
Voeg dit even aan je antwoord toe, Koolmeesje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meerdere vergeefse pogingen daartoe gedaan rose, maar mijn mac ziet geen kans het geheel te kopiëren en als uitbreiding van het antwoord te plaatsen.
Ik geef mijn mac maar de schuld, dat is gemakkelijker.
rose
11 jaar geleden
Zet er dan in dat een uitbreiding in de reacties staat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DE reactie beginnend met:Ik waag nog een poging, had als uitbreiding van het antwoord moeten staan, maar dat is verkeerd gegaan.
rose
11 jaar geleden
Ja, dat snapte ik al, maar geef dan in je antwoord nog even aan dat deze toevoeging in de reactie staat.... dan weten toekomstige lezers dat bij het zien van het antwoord.