sinds wanneer is de leeuw een bekend teken geweest voor de Holland/Nederland?

het is al wel wat ouder, gezien de oude kaarten waar het teken bij gebruikt wordt, ik had zelf al beredeneerd dat het onmogelijk voor de gouden eeuw konden zijn, omdat ze toen nog bijna geen weet van dit dier konden hebben, sinds wanneer is dit teken zo belangrijk geworden en waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland gebruikte Karel V sinds 1515 op het zegel dat hij voor zijn Nederlandse gebieden gebruikte een leeuw met een zwaard als helmteken. Sindsdien hebben de Spaanse en Oostenrijkse heersers over de Zuidelijke Nederlanden leeuwen in het wapen dat zij in deze gebieden gebruikten geplaatst. In andere landen die zij veroverd hadden gebruikten zij andere wapens en zegels.

In de Noordelijke Nederlanden, die zich in de Tachtigjarige Oorlog afscheidden en als Republiek der 7 Vereenigde Nederlanden een generaliteitsleeuw in hun wapen voerden, was deze leeuw meer dan 200 jaar lang het kenmerk van de unie.

Nederlanders in de 17e en 18e eeuw, die in het lezen van tekens en beelden geoefend waren, zagen de vele leeuwen van de Habsburgers, Brabant, Vlaanderen, Oranje, Nassau, de Staten Generaal, Holland, Zeeland, Friesland, Gelre, Overijssel en Limburg op poorten, documenten en vaandels en zullen de leeuw als het symbool van de overheid hebben gezien.

Een populaire vorm van cartografie was het tekenen van de gewesten in de vorm van een leeuw. Deze kaartvorm wordt een "Leo Belgicus" genoemd.

De leeuw in het Nederlandse rijkswapen is de leeuw van het Huis Nassau vermeerderd met de pijlenbundel en het zwaard van de oude generaliteitsleeuw.

Op de keerzijde van het kruis van de Orde van de Nederlandse Leeuw is de leeuw van het rijkswapen afgebeeld.