Hoe werden/worden de koningen en koninginnen van Engeland gekozen?

Ik snap natuurlijk dat Charles (of misschien William) koning zal worden wanneer Elizabeth II afstapt. Maar zo is de vraag niet bedoeld.

Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer een hele familie uitsterft, als de bloedlijn ophoudt? Dit is zo geweest bij de Tudor-familie. Elizabeth I kreeg geen kinderen en er waren dus geen troonopvolgers. Hoe werden toen de nieuwe vorsten gekozen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Elizabeth I werd opgevolgd door Jacobus (James) I, ook wel Jacobus (James) VI geheten. Ze waren allebei afstammelingen van Hendrik (Henry) VII en dus familie van elkaar. Het zit wel tamelijk ingewikkeld in elkaar: http://www.history.ac.uk/ihr/Focus/Elizabeth/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de bron wat Jacobus gewoon een neef van Elisabeth. Wat is het probleem nu?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_troonopvolgers#1485_tot_1603
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zouden vermoedelijk sperken van 'achterneef', want de overgrootmoeder van James was de tante van Elizabeth. Engelsen spreken dan van 'first cousins, twice removed'. Maar ze hadden natuurlijk ook iemand anders uit de familie troonopvolger kunnen maken. Jacobus I was de zoon van Mary Stuart die voor Elizabeth koningin van Engeland was, maar werd afgezet en later zelfs geëxecuteerd. Het was destijds een zeer ingewikkelde machtsstrijd waarbij geloof en de strijd om Schotland van invloed was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://wiki.answers.com/Q/How_were_Elizabeth_I_and_James_I_related

Andere antwoorden (1)

Uiteindelijk vindt men altijd wel ergens iemand die verwant is aan het koninklijk huis, want het is een en al familie van elkaar die Europese adeldom. Je moet niet raar opkijken als blijkt dat b.v "onze" Willem Alexander dan aanspraak blijkt te maken op de Engelse troon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds hij met de katholieke Maxima is getrouwd is hij van het lijstje geschrapt, maar hij was iets van nummer 800 nog wat in de lijst ;-)