Waarom maakte men vroeger rotstekeningen?

Toegevoegd na 27 minuten:
In de prehistorie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Vergeet ook niet het religieuze aspect, al valt daar (omdat de prehistorische mens geen schrift gebruikte) helaas geen invulling aan te geven. Wel is het zo dat in een aantal oude culturen (waaronder de Oudegyptische) het beeld een grote magische kracht bezat. Te bewijzen valt het niet, maar veel historici gaan ervan uit dat een deel van die rotstekeningen te maken hebben met jachtmagie: door uit te beelden dat je succesvol bent zal dat ook werkelijk gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Artisticiteit is van alle tijden. Bij ontstentenis van schildersdoek gebruikte men vroeger, om daaraan gevolg te geven het eerste verticale vlak, dat voor handen was en dat waren de wanden van de rotsholen, waarin men leefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mens heeft altijd de behoefte gehad zich uit te drukken en de daden van mensen te bewaren voor latere generaties. Veel rotstekeningen verbeelden daarom ook jagers die op dieren jagen. Op die manier lieten ze voor de volgende generaties achter dat zij grootse jagers waren. Hun daden waren op die manier in steen gebeiteld.

Ook de behoefte van de mens kunst te maken heeft er mee te maken. Dingen die ze mooi vonden werden op die manier vereeuwigd. Een voorbeeld zijn de dikke vrouwfiguren die ook veel voorkomen op rotstekeningen. Een dikke vrouw was het symbool van vruchtbaarheid en schoonheid in die tijd en verdiende het om vastgelegd te worden.