zijn er gelijkenissen tussen de mayas en de egyptenaren?

ik weet dat dit een rare vraag is maar ik moet deze 2 samenvoegen voor een spreekopdracht en ik weet niet hoe ik dit moet doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

Ja, die zijn er. Met name op het gebied van hun goden.
http://www.geubel.com/2008/11/verbluffende-overeenkomsten-tussen-de.html

Ik denk dat je van deze site alleen al veel voor je spreekopdracht vandaan kunt halen. Verder zou je zelf kunnen googelen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had deze site ook al gevonden maar toch bedankt
Ja. Ze bouwden namelijk allebei piramides. Heel bijzonder, aangezien er nog geen direct contact was tussen die twee en er toch dezelfde soort gebouwen werden neergezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het handig aanpakt, dan pak je een aantal onderwerpen waarop je de twee beschavingen met elkaar vergelijkt.
Zoals hierboven al wordt aangegeven: godsdienst en architectuur. Je zou zelf ook nog andere gebieden kunnen verzinnen, bijvoorbeeld de manier van besturen. Dan ga je het per onderdeel bekijken en kun je uiteindelijk antwoord geven op je hoofdvraag.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er zijn overeenkomsten tussen deze twee culturen. Enkele van deze overeenkomsten zijn al genoemd in de antwoorden die al eerder gegeven zijn. Ik zal hier ingaan op waarom de twee culturen (waarschijnlijk) geen contact hebben gehad met elkaar:

De Maya's hadden rond 2000 voor Christus al een echte cultuur. De Egyptenaren gaan nog verder terug en hadden al rond 3000 voor Christus een echte cultuur. De twee culturen hebben dus een zekere overlap in tijd.

Er bestaat echter wel een verschil tussen de bloeiperiodes van de culturen. Die van de Egyptenaren lag namelijk veel vroeger dan die van de Maya's. De eerste piramides van de Egyptenaren werden al duizenden jaren voor de eerste van de Maya's gebouwd. Tevens hebben deze piramides een andere structuur.

Zowel de Maya's als de Egyptenaren hadden geen of nauwelijks zeewaardige schepen. De beide culturen hadden wel schepen waarmee ze de Nijl of de rivieren in Zuid-Amerika konden bevaren maar schepen die de woestenij van de grote oceanen konden bedwingen hadden ze niet. Omdat er geen land-routes waren tussen Afrika en Zuid-Amerika konden ze geen contact gemaakt hebben.

Er bestaan dus zeker overeenkomsten tussen de twee culturen maar deze overeenkomsten zijn niet tot stand gekomen door onderling contact. Ze zijn waarschijnlijk afzonderlijk tot de bouw van piramides of het mummificeren van hun doden gekomen. Dit is logisch omdat vroege culturen vaker deden aan dodenverering en het bouwen van grootse gebouwen om hun goden te eren. Ook de ontwikkeling van soortgelijke goden kan afzonderlijk zijn gebeurd, beide culturen hadden goden die de verschillende natuurverschijnselen en vraagstukken van die tijd konden verklaren.

Conclusie: ja, er zijn overeenkomsten maar die zijn wel zonder onderling contact tussen de Maya's en de Egyptenaren tot stand gekomen.