Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk land leefde Tristan en Isolde?

In het sprookje Tristan en Isolde word gesproken over Cornwall, maar naar omschrijvingen lijkt het op Frankrijk, dus vroeg ik me af in welk land Tristan en Isolde leefde...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Cornwall ([ˈkɔːnˌwɒl]? Cornisch: Kernow; verouderd Nederlands: Cornwallis) is de naam van zowel een bestuurlijk graafschap als een hertogdom in het uiterste zuidwesten van Engeland, die van het graafschap Devon wordt gescheiden door de rivier de Tamar.
(Lees meer...)
fremar
11 jaar geleden
Het is waarschijnlijk oorspronkelijk in het Frans geschreven. Het speelt zich af (zie bron) in: Ierland, Cornwall (een deel van Engeland) en Bretagne (deel van Frankrijk).

Het grootste deel speelt zich af in Cornwall inderdaad maar dus ook een stukje in Frankrijk. Verder vriest het bijna nooit in Cornwall en lijkt het qua klimaat wel op westelijk Frankrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Isolde wordt naar Cornwall overgevaren, begeleidt door Tristan. Omdat Tristan geen gevolg geeft aan het verzoek van Isolde haar te beminnen wordt zij boos omdat Tristan haar dwingt gehoor te geven aan een huwelijk met Melot van Cornwall wat zij niet wenst. Een poging om Tristan te vergiftigen mislukt omdat een vertrouwelinge van Isolde de gifbekers verwisseld heeft voor een liefdeselixer. Na vele gebeurtenissen vluchten de geliefden onder begeleiding van Kurwenal, een vertrouweling van Tristan, terug naar Bretagne, waar Tristan vandaan kwam. Zij woonden oorspronkelijk dus in Frankrijk, Bretagne.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Isolde kwam toch echt uit Ierland, zie MIJN wikipediabron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier bega ik dus een flinke fout. Isolde komt uit Ierland als ze naar Cornwall wordt overgebracht. Wiki geeft verder niet aan waar ze eventueel anders vandaan zou komen. Sorry voor deze fout. Maar Tristan zou dus wel uit Bretagne komen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding