Omdat het daar zo leeg en rijk leek en hier zo vol en arm.

In de jaren na de oorlog werd er door iedereen voortvarend gewerkt aan de wederopbouw van Nederland, maar het duurde heel lang voordat alle produkten 'van de bon' waren en aan de woningnood leek in de verste verte nog geen einde te komen. Het is dus niet verwonderlijk dat volgens een NIPO enquête uit 1948 32 % van de bevolking serieus dacht aan emigratie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na de Tweede Wereldoorlog lag Nederland in puin. Het land was verarmd, fabrieken en woningen waren verwoest, de woningnood en werkloosheid was hoog. Hoewel het armoe troef was, begon de bevolking juist te groeien door de naoorlogse geboortegolf. Gevreesd werd dat Nederland overbevolkt zou raken. De komst van de Indo's kwam op dat moment ongelukkig uit. De Nederlandse regering besloot emigratie te promoten. Begin 1950 sprak minister-president Willem Drees het volk toe in zijn nieuwjaarstoespraak: 'Een deel van ons volk moet het aandurven zoals in vroeger eeuwen zijn toekomst te zoeken in grotere gebieden dan in het eigen land'. De overheid startte een campagne met posters, voorlichtingsfilms en bijeenkomsten die mensen enthousiast moesten maken voor vertrek naar elders. In de jaren vijftig zouden 500.000 Nederlanders vertrekken, vooral naar Canada, de Verenigde Staten en Australië, Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Niet alleen de armoede verjoeg Nederlanders uit hun vaderland, ook de dreiging dat de Koude oorlog, waarvan sinds 1947 sprake was, tot een nieuwe wereldoorlog zou leiden, stimuleerde het vertrek naar delen van de wereld die verder van de vermoedelijke frontlijn lagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn oom en tante zijn gegaan en kozen juist niet voor Canada maar voor Australië omdat je daar door het klimaat meer werkuren per jaar kunt maken. Mijn oom heeft daar jarenlang twee volledige banen gehad om daar een leven op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nóg een reden voor de woningnood : er kwamen veel mensen terug uit werkkampen ed, waar ze ingestopt waren tijdens de oorlog.
+ voor je antwoord.