Wanneer heeft men in nederlands het BSN voor het eerst ingevoerd (inclusief vroegere benamingen)??

Ik wil graag weten welk jaartal het BSN nummer is ingevoerd (waarschijnlijk heeft dit anders geheten op het begin maar ik wil de allereerste ''versie'' weten en het jaartal indien mogelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (2)

In 1988 werd het sociaal-fiscale nummer (SoFi) ingevoerd. Het is het persoonlijke administratienummer waaronder een belastingplichtige geregistreerd staat bij de Belastingdienst. Dit diende tevens als registratienummer voor de verzekerde en de uitkeringsgerechtigde bij de uitvoering van de wettelijke voorschriften inzake de sociale zekerheid.

Met ingang van 26 november 2007 is het sofinummer geschiedenis geworden en werd het vervangen door het burgerservicenummer (BSN). Iedereen die zich vandaag de dag inschrijft bij een gemeente krijgt automatisch een BSN.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Is dat pas in 1988 gekomen? Dat had ik niet verwacht.
"Het sofinummer (afkorting van sociaal-fiscaal nummer) is een door de Nederlandse rijksbelastingdienst aan een natuurlijk persoon toegekend identificerend nummer. Het nummer dient tevens als registratienummer voor de verzekerde of uitkeringsgerechtigde voor de uitvoering van wettelijke voorschriften inzake de sociale zekerheid. De invoering van het sofinummer, waar veel debat over privacy aan vooraf ging, werd geregeld in de Wet persoonsregistratie (Stb. 1988, 655)."

Het sofinummer (sociaal-fiscaalnummer) is op 26 november 2007 het burgerservicenummer (BSN) geworden.
(Bron: http://www.programmarni.nl/onderwerpen/basisregistratie-personen/burgerservicenummer)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wanneer werd het sofi-nummer ingevoerd? Dat was toch de vraag?
Computoon
11 jaar geleden
Dat jaartal staat in het antwoord, zelfs met het nummer van het Staatsblad erbij.