Waarom noemen we Willem I een verlicht despoot?

Willem I werd vroeger een verlicht despoot genoemd. Waarom werd hij vroeger zo genoemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie bedoel je met 'we'? Ik heb hem nog nooit zo genoemd, of gehoord dat iemand hem zo noemt.

Het beste antwoord

Ha, die Tess123;

Lees de beschrijvingen op wikipedia er maar eens op na .
Zie linkjes. Was niet moeilijk te vinden hoor.
Het komt erop neer dat Willem I een alleenheerser was die bepaalde ideëen van de Verlichting die hem welgevallig waren, wel over wilde nemen, maar niet tot grote politiek hervormingen bereid was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorsprong van deze staatsvorm ligt in de Verlichting, een politiek-filosofische stroming in de 18e eeuw. Bij het verlichte despotisme voerden absolute monarchen sociaal-politieke hervormingen door in hun rijken. D.w.z, alles voor mijn volk maar niets door mijn volk (=regeren in naam van het volk)
Despotisme is ook afkomstig uit het grieks en is synoniemvan dictator.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Despotisme is een regeringsvorm waarbij één persoon (de despoot) of een kleine groep personen absolute macht heeft, die naar willekeur kan worden toegepast.

Aangezien Willem I de absolute macht had wordt naar hem ook wel als despoot gerefereerd. En omdat hij een goede leider was en geen dictator, hebben ze verlicht despoot van gemaakt.