Hoe weten we of de geschiedenis juist is?

Is de theorie wat er gebeurd is honderden jaren geleden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

De argeologen hebben dingen uit het verleden uitgegraven en hebben bronnen gelezen en daar konden ze informatie uit krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat weten we niet, dat geloven we... Maar de overwinnaars schrijven de geschiedenis, dat is overal zo...

Ik geloof totaal niet(s), dus ook de geschiedenis niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wederom: XiniX heeft het historisch bewustzijn van een winterpeen. Historie wordt niet geschreven door de overwinnaar. Historie heeft bovendien meer dan een bron: geschreven en gevonden geschiedenis. In de discussie vindt men de synthese. Hoe langer geleden hoe vager de historie. Zelfs van Turkije , Anatolie, heeft men veel kennis over de eerste bewoners vanaf zo'n 13000 tot 9000 jaar BC. De eerste eeuwen, de Neolitc en Vroe Bronstijd natuurlijk geinterpreteerd uit gevonden zaken, maar vanaf 1680 BC toen King Labarnas het Hittite koninkrijk vestigde begint het beeld 'redelijk' duidelijk te worden
Dat weten we niet.

Maar doordat van de meeste perioden verschillende bronnen aanwezig zijn kan daaruit een gemiddelde gedestileerd worden. Dit maakt het niet waar of juist, maar de waarschijnlijkheid dat het een getrouwe weergave van de geschiedenis is wordt hierdoor wel groter.

Stukken van de geschiedenis worden af en toe herschreven wanneer er nieuwe bronnen opduiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten we niet. Zelfs wat er vandaag de dag in de wereld gebeurt wordt gekleurd door degenen die het verhaal vertellen en/of er belang bij hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten we niet, maar het is natuurlijk niet realistisch om te geloven dat de Tweede Oorlog niet heeft plaatsgevonden. Je mag, nee je moet, de geschiedenis met kritische ogen bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tweede wereld oorlog heeft plaatsgevonden, maar het is onjuist om de schuld alleen bij de Duitsers te leggen. Ook de jodenvervolging is geen duitse uitvinding. Geschiedenis is belangrijk omdat het een richtschoer kan zijn voor het heden, De problemen van de Romeinen waren niet veel anders dan die van Obama.
Tot een zekere tijd weten we het natuurlijk wel. The Second World War is ook geschiedenis en daar weten we toch wel het fijne van... Veel van de geschiedenis is vastgelegd en kan je wel met zekerheid zeggen dat het klopt. Maar hoe verder we terug gaan, hoe minder zekerheid we het kunnen zeggen. Dit ook omdat ze vroeger minder vast legden. Maar meer overleveringen hadden. Hier zitten veel fouten in. Vertel jij morgen maar is tegen je buurvrouw een verhaal. Laat het tien keer door vertellen en wedden dat dan je poes een aap is geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Men' wel, maar 'Wij' niet.
Wij hebben een gefantaseerd beeld over de tweede wereldoorlog en de rol van de Duitsers daarin.
Helemaal juist zal het wel niet zijn.
Mondelinge overlevering is nooit zo betrouwbaar dan schriftelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan maar ik ben er niet van uitgegaan dat de mondelinge overlevering gemanipuleerd is.
Ga er meer van uit dat de verhalen verteller, het verhaal hoort, en dan weer op zijn eigen manier doorverteld.
En daar kan dan het verhaal een buiging krijgen.
Gebeurd dit maar vaak genoeg dan kom je al aardig eind van de basis weg.
De geschiedenis is altijd vertekend. Ze zeggen wel eens de winaar (van een oorlog) bepaald de geschiedenis. En zo is het ook eigenlijk ook. De geschiedenis wordt gekeken vanuit de ogen van mensen, en die zijn altijd gekleurd. Vaak wordt het beinvloed door regeringen, religies, politieke en culturele stromingen.
In de VS zijn zij de bevrijders van de wereld tijdens WO II. In Rusland zien zij zichzelf als de bevrijders van Europa. In Frankrijk zien ze vooral dat de Vrije Fransen hun land uiteindelijk hebben bevrijd. Hier in Nederland lezen we het liefst over het verzet. Allemaal zien we Duitsland als de grote schuldige. De waarheid ligt vaak een stuk genuanceerder. Om toch een goed beeld te krijgen is het vooral goed om zo veel mogelijk bronnen te raadplegen en deze op waarde te schatten. Naast de info die ze verstrekken is het goed om je af te vragen welke belangen de bron heeft en wat dat voor invloed heeft op de mate van betrouwbaarheid van de verstrekte informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geschiedenisvervalsing is van alle tijden en zeer hardnekkig. Daarom is het zo groot belang dat onderzoek wordt verricht op de authenticiteit van de bronnen. Bv. Voor Ambiorix, leider van de Eburonen is de enige bron zijn overwinnaar Caesar die in zijn werk "De bello Gallico" gestalte geeft aan deze barbaar. Hoe barbaarser hij Ambiorix voorstelde , hoe moediger Caesar er uitkwam. We weten nu pas dat de Muur gevallen is omdat Gorbatsjov zo bewust was dat de DDR gewoon financieel in faling was en hij bij Reagan 20 miljard dollars dringend moest loskrijgen. En zo is de waarheid telkens een gigantische puzzle met veel ontbrekende stukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We nemen de grootste gemene deler...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zal wel zo zijn +1
Historie wordt niet geschreven door de overwinnaar. Historie heeft bovendien meer dan een bron: geschreven en gevonden geschiedenis. In de discussie vindt men de synthese. Hoe langer geleden hoe vager de historie uiteraard.

Zelfs van Turkije , Anatolie, heeft men veel kennis over de eerste bewoners vanaf zo’n 13000 tot 9000 jaar BC. De eerste eeuwen, de Neolitc en Vroege Bronstijd natuurlijk geinterpreteerd uit gevonden zaken, maar vanaf 1680 BC toen King Labarnas het Hittite koninkrijk vestigde begint het beeld ‘redelijk’ duidelijk te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet ondenkbaar dat afgelopen nacht de hele bevolking een brainupdate met een nieuwe versie van het verleden heeft gehad. We zouden het niet merken.

Maar alle gekheid op een stokje, als het internet ons één ding geleerd heeft is het wel:

Wat waar is en wat niet waar, dat moet je zelf beslissen...

(elke dag opnieuw)