Waar lag Troje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 identieke antwoorden die duidelijk ergens van gekopieerd zijn. Ik heb als antwoord gegeven " Dat lag en ligt nog altijd in Turkije" met een foto bij van een landkaart en mijn antwoord is verwijderd. Begrijpen wie kan want toen ik begon te natwoorden was er nog geen ander ! Straf.

Antwoorden (2)

Troje (het huidige Hisarlik) lag bijzonder strategisch in het noordwesten van het huidige Turkije aan de Dardanellen. De Dardanellen verbindt de Egeïsche Zee met de Zee van Marmara. De zee kwam tot dicht bij de benedenstad en men was er verzekerd van een harde betrouwbare wind voor handelsschepen.[1]
Wel is er altijd een zekere mate van twijfel geweest of het opgegraven Troje wel groot genoeg was voor het Troje van de Griekse schrijvers. Waar Homerus Troje en Ilion als één stad beschouwt zijn er andere schrijvers die dat niet doen. Als Homerus het verkeerd voor had, dan ligt er, ofwel op een andere plaats aan de Dardanellen, ofwel verder weg, nog een tweede, mogelijk groter Ilium/Troje.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier dus: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=39%C2%B057%27N++26%C2%B014%27E&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1156&bih=622&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl
Een bescheiden aanvulling op Koolwitje: door opgravingen onder leiding van de Duitse archeoloog Manfred Korfmann (overleden in 2005) is gebleken dat de stad Troje veel groter was dan eerder werd aangenomen. Er werd namelijk een enorme benedenstad gevonden. Zie de link met een artikel uit de Volkskrant (uit 2001) over een tentoonstelling gewijd aan Troje.