waarom is het wilhelmus geschreven?

ik moet mijn spreekbeurt erover doen en ik weet het niet!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Het Wilhelmus

Bladmuziek van het Wilhelmus

Het Wilhelmus is het Nederlandse volkslied.

Het is inhoudelijk geschreven als een lied dat Willem van Oranje gezongen zou kunnen hebben, alhoewel er geen enkel bewijs is dat hij het daadwerkelijk gezongen heeft.

Het Wilhelmus weerspiegelt Willem van Oranjes tweestrijd inzake de opstand in de Nederlanden.

Enerzijds probeert hij trouw te zijn aan de Spaanse koning, anderzijds is hij boven alles trouw aan zijn geweten, dat hem voorschrijft God en het Nederlandse volk te dienen....

lees verder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij sprak die Willem geen woord over de Franse/Spaanse grens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje: Dat woord 'over de grens' lijkt nog wel mee te vallen, aangezien hij in Duitsland werd geboren en een deel van zijn opvoeding (tot zijn 11de) in Duitsland genoot (en dus vloeiend Duits sprak). Daarna verhuisde hij naar Brussel. In Brussel werd hij onderwezen in de talen Latijn, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Nederlands. Zijn Nederlands was niet zo heel goed, dat klopt, maar er bleven genoeg talen over die hij wel sprak... ;-)
Het Wilhelmus is een Geuzenlied. Hoogstwaarschijnlijk is het geschreven in de zomer van 1570, dat was de tijd van de Rederijkers. De melodie komt uit Frankrijk, waar hij door Franse soldaten werd bedacht tijdens de belegering van de stad "Chartres" ten Zuiden van Parijs. Het lied is een ode aan de Prins van Oranje. De auteur verdedigt in het Wilhelmus het leiderschap van de Prins van Oranje.
Amadea
11 jaar geleden
Om te protesteren tegen het katholicisme dat in die tijd heel er overheersend was.
Tegenwoordig zijn er weer hoogwaardigheidsbekleders, die niet gelovig zijn en daarom weigeren bij officiële plechtigheden het 6e couplet me te zingen.