hoe spreek je SPQR uit?

het staat voor Senatus Populusque Romanus
en het was ook de officiele naam van het romeinse rijk voor een lange tijd. maar wat is precies de uitspraak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

"senaatoes popoeloeskwe roomanoes" is wat ze je tegenwoordig op school leren.

Maar eigenlijk is dat slechts een benadering, want we weten niet hoe het Latijn in die tijd werd uitgesproken. Door vergelijking van schriftelijke bronnen (ook uit andere talen die romeinse woorden bevatten) en modellen uit de taalwetenschap is geprobeerd de uitspraak van het Latijn te reconstrueren.
Maar het heeft een lange geschiedenis gekend en werd in een groot gebied gesproken. Er zullen in de loop van de tijd, en per regio, aanzienlijke verschillen geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord bedankt! maar het gaat me eigenlijk om de uitspraak van de afkorting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
espeekuuerr

Andere antwoorden (1)

[senaatoes popoeloeskwe roomanoes]