Hoe konden de Romeinen fontijnen maken?

Zoals de trevi-fontijnen in Rome. Die zijn al erg oud. Maar in die tijd hadden ze toch nog geen elektriciteit?! Werkten ze met een molensysteem ofzo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
google eens op fontein, met een ei ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+! :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.scholieren.com/werkstukken/26915
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is allemaal beschreven in het boek "De Architectura" van Marcus Vitruvius Pollio (± 85 - 20 v.Chr.)
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je zou eens wat kunnen googelen over Tartaria. Maakt een hoop duidelijk. Vroeger had men vrije energie.

Het beste antwoord

De romeinen maakten vooral gebruik van één van de oudste mechanismen achter pompen en fonteinen : zwaartekracht, ofwel natuurlijk verval.

Het water kwam van een hoger gelegen gebied, en stroomt naar een lager gelegen gebied. Zet daar een fontein tussen (een versmalling waardoor de druk verhoogd wordt) en voila, je hebt een...fontein.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Trevi=fontein is overigens gebouwd op een natuurlijk bron ; een plaats waar het water al vanzelf naar boven wil. Ook dat is met name in Rome veel gebruikt ; eigenlij kwerd op elke plaats waar het water de stad in kwam, een fontein gebouwd.

Toegevoegd na 21 minuten:
Als je wilt weten hoe het werkt, prik dan maar eens een gaatje in een tuinslang die aan het spuit-einde dicht is. (Met de kraan helemaal open lukt het met een open tuinslang ook wel trouwens). Voila, een mini-fonteintje !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is de Trevi FontEIn. Als je water van grote hoogte naar beneden laat stromen, dan loopt de druk hoog genoeg op om een fontein te veroorzaken. Dan heb je geen elektrische pompen nodig.
11 jaar geleden
Voor de ontwikkeling van elektrische pompen was men bij de aanleg van een fontein aangewezen op natuurlijk verval, reservoirs op een hoger niveau, of andere krachtbronnen. De Romeinen plaatsten al kunstig gebeeldhouwde fonteinen aan de uiteinden van hun aquaducten.
De barok was bij uitstek de periode waarin het wilde geweld van spetterend fonteinwater werd gewaardeerd. De Italiaanse beeldhouwer Bernini wordt gezien als de eerste die in de zeventiende eeuw stromend water toepaste als een hoofdonderdeel van zijn kunst. Hij schiep onder meer de Fontana del Tritone met een beeld van Triton, de Fontein van de lelijke boot Fontana della Barcaccia en de Fontein der vier stromen Fontana dei Quattro Fiumi in Rome.
Omstreeks dezelfde periode stelden de Franse koningen hun rijkdom graag ten toon door de aanleg van grote stads- en paleistuinen met kunstige watervallen en fonteinen die bij gelegenheid ook feestelijke dranken zoals wijn konden sproeien. In de Lage Landen is de nodige concentratie van macht nooit van de grond gekomen voor de pracht en praal van een trotse fonteincultuur, en het was altijd al nat genoeg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Romeinse fonteinen werkten door zwaartekracht. Water kwam uit de heuvels, en werden door aquaducten vervoerd. Water werd daarna opgeslagen in een soort watertoren, waar de waterdruk hoger werd wanneer dit werd losgelaten door pijpen naar de fontein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voorzover ik weet gebruikten ze lange aquaducten om water uit hoger gelegen plaatsen naar reservoirs onder de fonteinen te leiden zodat daarin voldoende waterdruk ontstond om het dan via bronzen buizen omhoog te spuiten.
een jaar geleden