Waarom voer de Titanic de Australische vlag? Of was dit een vlag van de gemenebest?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Martin van Neck was pasgeleden te gast bij Pauw en Witteman.

"Schrijver Martin van Neck is de goeroe van de nutteloze kennis. Dit jaar verscheen zijn boek Titanic: Reddingsboot nr. 6 en andere opmerkelijke verhalen. Van Necks nieuwsgierigheid naar de Titanic is vijf jaar geleden ontstaan toen hij voor zijn rubriek ‘Het Nutteloze Kennisparadijs’ in de Volkskrant een stuk schreef over Richard Norris Williams II. Richard won tijdens de Olympische spelen van 1924 een gouden medaille. In 1912 zat Richard samen met zijn vader Richard Norris Williams I op de Titanic. Toen het schip ten onder ging sloegen beide mannen overboord. De vader overleefde de ramp niet, hij kreeg een schoorsteen op zijn hoofd. De jonge Norris wist naar een reddingsboot te zwemmen en overleefde de ramp. Tijdens het schrijven van dit stuk stuitte Van Neck op vele mythes en verhalen rondom de Titanic. Hij heeft zich hierin verdiept en zijn bevindingen gepubliceerd in het boek Titanic."

Hier terug te zien:
http://omroep.vara.nl/media/90682

Hieronder kun je een PDF downloaden, waar wordt gesteld dat de Titanic onder Britse vlag voer. (met excuses voor de rare lange link)
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CEUQFjAE&url=http%3A%2F%2Fpauwenwitteman.vara.nl%2Ffileadmin%2Fuploads%2Fpenw%2Fbe_users%2Fimages%2F2012%2F201203%2F20120329%2FTitanic_eerste_hoofdstuk.pdf&ei=EU-MT-mYBZS68gOgoKG5CQ&usg=AFQjCNFGtMrExH9Bm_YnsZhO7m2X0snkLg

In het plaatje hieronder, kun je zien waar het staat.