Welke groep(en) in de Duitse bevolking waren in verzet tegen het nationaal socialisme?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Pieter2011
12 jaar geleden
http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeling/geschiedenis/180-geschiedenis-europa/2245-het-duitse-verzet.html

Het beste antwoord

De nazi's probeerden al voordat ze aan de macht waren hun tegenstanders te intimideren, en dat lukte ze aardig goed.
Nadat ze in '33 aan de macht kwamen, kon dat natuurlijk veel makkelijker. Al snel werden de meeste andere politieke partijen verboden, gedwongen te stoppen of gedwongen naar de NSDAP te luisteren.

T/m '42 was er weinig verzet tegen de NSDAP.
Pas toen het in '43 steeds duidelijker werd dat Duitsland de oorlog niet meer kon winnen, werd het verzet ook steeds groter.
Een van de bekendste was "Weiße Rose", dat bestond uit een vijftal studenten en wat professoren. Deze werden na het verspreiden van pamfletten dat de oorlog niet meer te winnen was opgepakt en de doodstraf gegeven.

In totaal zijn er 42 (mislukte) moordaanslagen geweest op Hitler, waarvan het complot van Von Stauffenberg in '44 het bekendst is.

Een lang artikel is te vinden op http://www.heijmerikx.nl/2008/03/27/verzet-tegen-de-nazi%E2%80%99s-in-duitsland/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Het verzet bestond niet zozeer uit hele groepen, maar meer uit verzamelingen individuën.
Het meeste verzet kwam van de kant van de communisten, anarchisten en van de kerken, met name van de kant van de Katholieken. De Lutherse kerk was opmerkelijk meegaand met het nazi-bewind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het Duitse verzet was het werk van enkelingen en de getrouwen diezij om zich heen hadden. Zoals bv dominee Martin Niemoller (umlaut op de o), en de militair Graaf von Stauffnberg, en de Jezuiet Muckermann. Zij kwamen om.