Goeie vraag!

Je vraag is echter nogal complex en omvat een lange tijdsperiode.

Het romeinse rijk omvatte op zijn hoogtepunt alle landen rond de Middellandse Zee. Het bereikte zijn grootste omvang onder keizer Trajanus (98-117). De Romeinse cultuur en instellingen hebben de geschiedenis van Europa en de westerse wereld diepgaand en langdurig beïnvloed.

Meer op de Wikipedia link hieronder...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een groot deel van Europa en het noordelijke deel van Afrika. Maar ik denk deze landen (op zijn hoogtepunt): Italie, het noordelijke deel van Tunesie, Egypte en Marokko, Turkije, Spanje/Portugal, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, een groot deel van Engeland, Griekenland, een deel van Duitsland, Nederland, België, een heel klein deel van Rusland.

Maar zoals n00b zei omvat het een lange tijdsperiode. Het Romeinse rijk werd gesplitst in het Oost-Romeinse rijk en het West-Romeinse rijk. Maar dit is ook op zijn hoogtepunt.

(een leuk weetje is dat het einde van de middeleeuwen ook het einde van het Oost-Romeinse rijk was)

Een kaart op deze link

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen het noordelijke deel van Tunesie, Egypte en Marokko. Niet de landen daarna
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Romeinse Rijk is het bekendste wereldrijk uit de geschiedenis. Het Rijk, dat grote delen van Zuid- en West-Europa, maar ook delen van Azië en Noord-Afrika beheerste besloeg op haar hoogtepunt 4.750.000 km². In 375 werd het rijk gesplitst in twee delen. Het West-Romeinse Rijk eindigde in 476, maar het oostelijk deel (het Byzantijnse Rijk) zou tot 1453 blijven bestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een lijst van alle landen die ooit tot het Romeinse Rijk behoorden:

Portugal, Spanje, Andorra, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Monaco, Luxemburg, België, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, San Marino, Vaticaanstad, Malta, Oostenrijk, Tsjechische Republiek, Slowakije, Slovenië, Kroatië, Montenegro, Kosovo, Servië, Bosnië-Herzegovina, Hongarije, Albanië, Griekenland, Macedonië, Roemenië, Bulgarije, Turkije, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Syrië, Irak, Koeweit, Cyprus, Libanon, Jordanië, Israël, Saudi-Arabië, Egypte, Soedan, Libië, Tunesië, Algerije, Marokko.