brandende vraag: Wie won de Eerste Wereld Oorlog? frankrijk of Duitsland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google werkt nog gewoon hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+__+
"Bedankt"
Nee, niet voor een toets.

Antwoorden (7)

frankrijk en de rest van de westerse wereld
fremar
12 jaar geleden
Zeker is dat Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Turkije verloren. De vrede van Versailles was erg vernederend voor de Duitsers en naar men nu algemeen aanneemt een van de oorzaken van de tweede Wereldoorlog. Zo moesten de Duitsers zeer veel gebieden afstaan en grote herstelbetalingen doen en mochten maar een zeer beperkt leger er op na houden.
Wie er won is moeilijker te beantwoorden. Eigenlijk konden de geallieerden (vnl Groot Brittannië en Frankrijk) pas een vuist maken toen Amerika meedeed. Dus:
1e USA;
2e UK;
3e Frankrijk (vanwege de grote schade aan het land)

Laatste werd Oostenrijk Hongarije omdat het land werd opgesplitst in meerdere landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanmerking:
Amerika's rol wordt veel door de (US) media, en door jou, overschat. De zorgden dat eerder dat het Duitse overwicht (na vrede van Brest Litovsk) werd omgezet in een evenwicht/licht geallieerd overwicht. Vervolgens storte Duitsland van binnenuit in elkaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frankrijk en de UK hadden bij elkaar meer dan 2 miljoen doden.
De VS "slechts" 116,708 Dan lijkt me het wel duidelijk wie de meeste offers heeft gebracht. http://en.wikipedia.org/wiki/World_War_I_casualties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frit, de duitsers rond de 8.5 miljoen 'offers', toch hebben ze grandioos verloren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Duitsers hadden rond de 2 miljoen Military deaths, zoals te zien valt op die link. De Duitsers hadden op 2 momenten bijna gewonnen, namelijk in 1914, en in 1918 (nadat ze de Russen tot vrede hadden gedwongen).
In de eerste wereld oorlog waren er eigenlijk alleen verliezers. Als je kijkt naar de grote hoeveelheid slachtoffers, en de enorme materiele kosten. Qua landjepik zijn voornamelijk de Britten er op vooruit gegaan omdat zij de Duitse koloniën in Afrika hebben overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geallieerden (Frankrijk, Engeland, Vs enz.)
Duitsland vroeg een wapenstilstand aan. De geallieerden hadden als voorwaarde dat ze bepaalde gebieden moesten afstaan en herstelbetalingen (Vrede van Versailles).
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZO!!!!

(Ik moet 10 tekens volmaken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand.

Dat kan in feiten niet gezegd worden, want de oorlog is gewonnen door niemand. Er is een wapenstilstand getekend.

Ik ga er vanuit dat de eerdere reacties gebaseerd zijn op dodentallen en schade.

Want een officiële winnaar, is er niet.

Want er gaan 2 geruchten rond:

Als de oorlog was doorgegaan, had het Duitse leger kunnen winnen, omdat het nog geen échte verliezen had (het leger was nog steeds compatibel en klaar voor de strijd) Vergeet niet dat de Russen in het oosten een N.A.V hebben gesloten.

Maar de andere zegt dat toen de Amerikanen erbij kwamen, het ook had kunnen veranderen omdat de Amerikanen ook de geallieerden van nog meer wapens konden voorzien.

Er kan geen officiële winnaar worden benoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige oorlog die Frankrijk ooit gewonnen heeft is de Franse revolutie.
Voor de rest alles verloren behalve als de Verenigde Staten hun oorlog won en ze mee mochten lopen.